En veranda som kan brukes hele Äret

Primula

Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007

InnleggSkrevet: 2007-03-05 19:01    Tittel: Primula Svar med Sitat

En av de planteslektene jeg simpelthen elsker, er primulaene. Ikke de som kalles aurikler denne gangen, men de gode, gamle hageprimulaene, eller de nye, som man kan kjÞpe rett etter jul, og som dufter sÄ deilig sÞtt.

NÄ fins disse i uendelige fargevarianter, og faktisk ogsÄ i fylt utgave. Fargene spenner fra rent hvitt til mÞrkerÞd, nesten svart. Dessverre er disse bÄde kostbare Ä kjÞpe og vanskelige Ä finne, men du verden for en voksekraft de fremviser.

Den som trodde at primulaene var ferdige i april/mai, tar skammelig feil. Etter de smÄ, lave duftbombene kommer de litt hÞyere kuleprimulaene.

De fÄr et uanstendig frodig bladverk utover sommeren, og passer ikke godt sammen med sarte naboer.

NÄ begynner tiden for de sommerblomstrende primulaene. De har spennende voksemÄter, og er ganske ulike sine lavere, tidligere slektninger. Se bare pÄ etasjeprimulaene:

Den gode, gamle Maria nÞkleblom, Primula veris, hÞrer til her. NÄ fins den bÄde i den tradisjonelle gulfargen, og i mange ulike sjatteringer mellom gult og oransje, som denne "sunset"-hybriden:

Det fins ogsÄ blÄ sommerblomstrende primulaer. Se pÄ denne, for en underlig form pÄ blomsterstanden:

Vi har ogsÄ orkidéprimula, eller Primula vialii som den heter. Den har en fargesammensetning som klesmessig ville vÊrt enten svÊrt stilig eller en katastrofe, men i en blomst blir det underlig vakkert:

NÄr man legger til at den kan bli ca. 40 cm hÞy der den trives, og danner store bestander, vil man skjÞnne at dette virkelig blir et blikkfang.

SÄ har vi augustnÞkleblom, som begynner Ä blomstre i juni/juli og holder det gÄende til september. Primula florinda er Ä fÄ i ulike farger fra ren gul til rÞd, med varianter innimellom. Den krysser og frÞsÄr seg selv dersom den fÄr lov. Den har et frodig, saftiggrÞnt bladverk ogsÄ, noe som gir den et luksuriÞst preg. HÞyden er mellom 40 og 60 cm. Duften er utrolig deilig.

Alle primula vil ha jevnt fuktig jord, og mange elsker Ä bo sammen med rhododendron. De bÞr deles hvert tredje eller fjerde Är. Da fÄr du mange flere planter, og kan enten fordele dem utover eller lage store primulafelter.

Til slutt noen bilder av spesielle primulaer for sĂŠrlig interesserte:

Primula minima, en svĂŠrt liten tass:

Primula sieboldi, som fins i hvitt, rosa, lyseblÄtt, lilla og rosa-hvit-stripete. Den har et hÄrete bladverk som ikke ligner pÄ andre primulablader i det hele tatt:

Primula reidi, som ser ut som en lys lavendelblÄ sky:

En virkelig blÄ primula, dessverre vanskelig Ä fÄ tak i. Men vi kan da beundre den likevel, kan vi ikke?

Sist endret av Droopy den 2008-01-10 11:35, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lalla
Uerstattelig

Ble Medlem: 08 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-03-05 22:11    Tittel: Svar med Sitat

De smÄ sÞte primulaene er jo blomster man blir skikkelig glad av! danse

Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Rigmor
Kjenning

Ble Medlem: 23 Feb 2007

InnleggSkrevet: 2007-03-05 22:48    Tittel: Svar med Sitat

Primulaer er flott. Har en del i blomsterbedet. Synes de er flotte inne ogsÄ, men de varer sÄ kort tid, dessverre. fortvilet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besűk Medlemmets Nettside
Lisbeth
Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006

InnleggSkrevet: 2007-03-06 10:33    Tittel: Svar med Sitat

Å, dette sĂ„ fint ut!
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-05-07 21:53    Tittel: Svar med Sitat

Her er en pussig krabat med lyse blomster og svÊrt mÞrkt bladverk. Jeg husker ikke navnet pÄ den, og lappen tror jeg at skjÊrene har tatt:

Dette er en inneprimula som min mor klarte Ă„ berge lenge nok til at jeg fikk plantet den ut. Blomstene blir veldig store i forhold til bladene, og den lyser skikkelig opp:

Sist endret av Droopy den 2008-01-10 11:37, endret 1 gang
Til Toppen
Sol
Stamgjest

Ble Medlem: 20 Nov 2007

InnleggSkrevet: 2007-11-27 15:39    Tittel: Svar med Sitat

Primula er herlige planter og en nÞdvendighet i min hage. Der hÞrer til vÄrens gleder!

Primula sieboldii Lacy Snowflake
Dette er en av mine favoritter. Den ser ut som om en snĂžkrystall eller blondderysj

Primula denticulata og Tulipa violacea passer godt sammen

Primula capitata, ogsÄ en favoritt. Jeg eeeelsker denne blÄfargen!

Primula alpicola ssp. violacea

I front her: Primula sieboldii
Til Toppen
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-11-27 15:59    Tittel: Svar med Sitat

De Sieboldiiene er skjÞnne! Mange ulike farger, og sen blomstring. De er penest i store bestander, sÄnn som du har, Sol.
Sol
Stamgjest

Ble Medlem: 20 Nov 2007

InnleggSkrevet: 2007-12-12 17:43    Tittel: Svar med Sitat

Noen flere

Primula acaulis vulgaris

Primula vulgaris subsp. sibthorpii

En uten navn. Denne har jeg fÄtt av min mor

Denne kjÞpte jeg fÞr pÄske og plantet den ut. Den har blomstret mer eller mindre hele tiden siden!
Til Toppen
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2007-12-12 21:12    Tittel: Svar med Sitat

Det er sÄ artig nÄr inneprimulaene kommer ut og bare vokser i vei.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gć Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support