| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-02-18 18:51 Tittel: Lerkesporer |
|
|
Jeg har lerkesporer i hagen. Corydalis heter de pÄ latin. De fÞrste kommer tittende allerede nÄ, men venter nok med blomstene en mÄned eller to til. Den siste legger seg nÄr frosten kommer.
Den enkleste og vanligste er nok den gule:
Den stÄr grÞnn hele vinteren, begynner Ä blomstre forholdsvis tidlig pÄ vÄren, og holder det gÄende til frosten tar den. Den klarer seg utmerket under einere, innimellom hekkplanter og rundt busker, og frÞsÄr seg flittig. Den har rÞtter, og er enkel Ä luke. Bladverket er lysegrÞnt, findelt og lekkert, nesten som bregneblader.
Den hvite holder seg mer i skinnet, har jeg sett. Den er spesielt vakker i skyggepartier, for den lyser slik opp:
Jeg har ogsÄ en lysrosa og en mursteinsrÞd variant. Det er lÞker, og de begynner sÄ smÄtt Ä ville hilse pÄ nÄ. De blir ca. 20 cm hÞye, og stÄr blomstrende en mÄneds tid, fÞr de stille visner ned og gjemmer seg til neste vÄr:
SÄ har jeg en blÄ en, som blir bortimot en halv meter hÞy. Den blomstrer i juli/august og har en fantastisk duft. Jeg kan stÄ og drÞmme meg til langt sydligere breddegrader med nesen pekende mot denne:
De blÄ fins i flere varianter, og jeg falt ogsÄ for denne:
Jeg har prÞvd Ä finne ut hvor herdige de er, men har avfunnet meg med at det sikkert nok bare mÄ prÞves.
Vakre er de, uansett. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-04-16 10:23, endret 3 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lalla Uerstattelig

Ble Medlem: 08 Des 2006 Innlegg: 752 Bosted: SĂžr-TrĂžndelag
|
Skrevet: 2007-02-18 19:02 Tittel: |
|
|
Flotte bilder, her er det snÞ og sÞrpe, og smÄ utsikter til at det kommer noen flotte blomster med det fÞrste!  _________________ Lalla
Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-02-18 21:31 Tittel: |
|
|
En titt ut av vinduet forteller at jeg ikke skal ta meg bryet med Ä lete etter blomster riktig ennÄ. Men en dag! En dag blir det vÄr her ogsÄ.
Gleder meg.  _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-02-18 22:09 Tittel: |
|
|
SnÞklokkene er pÄ spranget nÄ, sÄ jeg kan sikkert plukke om et par dager.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Millami Kjenning
Ble Medlem: 13 Feb 2007 Innlegg: 54 Bosted: TrĂžndelag
|
Skrevet: 2007-02-18 22:25 Tittel: |
|
|
SĂ„ herlig
Gleder meg veldig til vÄr og litt mindre enn en meter snÞ om hushjÞrnene her ogsÄ.. MÄ nok se langt etter blomster enda.. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-02-18 22:50 Tittel: |
|
|
HĂžres og ser flott ut, Droopy . _________________ Lisbeth. |
|