| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-02-13 10:07 Tittel: Aurikler |
|
|
Husker du bestemors aurikler? De var stort sett lilla, med hvitt Þye, og lignet pÄ denne:
NÄ har mange gartnere lagt ned et voldsomt arbeide, og aurikler fins nÄ i de utroligste farger:
Alle bildene er skamlĂžst plukket fra nettsiden til Eides Stauder.
Disse kalles for show-aurikler, krever en del pass og stell, og er ikke alltid like enkle Ä fÄ til, selv i gode strÞk. Dessuten koster de ofte flesk, men jeg griper fort etter lommeboka dersom jeg ser en sÄnn:
Der fins som regel rimeligere og enklere aurikler i hagesentrene. De blomstrer i mai-juni. Bladverket stÄr ofte grÞnt om vinteren ogsÄ. Dersom du ikke har aurikler i hagen din, anbefaler jeg at du skaffer deg noen. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-02-13 11:08 Tittel: |
|
|
Ă
! De var fine! jepp:
Hvis de krever masse stell osv, kan jeg nok ikke ha dem. Men nÄ har jo du fÄtt dem glimrende til her pÄ verandaen, sÄ jeg nyter synet herfra.
Veldig bra gartner vi har fÄtt her, synes jeg!  _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-13 16:12 Tittel: |
|
|
Du kan titte rundt i naboenes hager, Vivan! Jeg er sikker pÄ at noen har de gamle, lettstelte typene som ogsÄ er svÊrt vakre.
Man mÄ da beplante rundt verandaen mÄ vite! Det er snart sesong, jo.  _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-02-13 21:59 Tittel: |
|
|
Fikk katalogen fra Bakker i dag . Det var like fÞr snÞhaugen i bedet ble historie, men er det -10, sÄ er det -10. FÄr vel bare vente og drÞmme sÄ lenge . _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-13 22:15 Tittel: |
|
|
Jeg fikk, jeg ogsÄ. Den er flott! VÊr oppmerksom pÄ at der er svÊrt mye som mÄ inn om vinteren, og ogsÄ mye som ikke tÄler mer enn H3.
Jeg kunne tenkt meg en blÄregn, men mÄ nok avstÄ.
Derimot kommer jeg til Ä anskaffe meg litt nytt fra Bakker i Är. De har grei kvalitet pÄ plantene sine.
BlÄbÊrbusken Patriot for eksempel. Og sÄ rÞde sÞylestikkelsbÊr! MÄ bare overtale den snille Gubben min fÞrst. Han er ikke sÄ fryktelig glad i stikkelsbÊr. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-05-07 21:47 Tittel: |
|
|
Jeg kjÞpte en mengde aurikler i fjor. NÄ begynner de sÄ smÄtt Ä blomstre. Den store overraskelsen var at "noe" kom opp mellom de sirlig plantede auriklene mine. Jeg lot det stÄ, og det viste seg Ä vÊre et lykketreff:
Den mÞrke fiolen stÄr godt til sine selvvalgte naboer. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sol Stamgjest
Ble Medlem: 20 Nov 2007 Innlegg: 169 Bosted: Nordvestlandet
|
Skrevet: 2007-12-16 19:11 Tittel: |
|
|
Sukk, ja det er lett Ä bli forelsket i aurikler. Utvalget mitt har skrumpet de siste Ärene. Noen av de "gammeldagse" jeg fikk av min mor har dessverre forsvunnet.
Det finnes et voldsomt utvalg av sÄkalte showaurikler, bÄde fylte og enkle, navnesorter som mÄ formeres ved deling. Men aurikler er lett Ä sÄ og mange flotte fargevarianter kan oppstÄ pÄ den mÄten.
Her er noen av mine aurikler:
FÞrst noen frÞsÄdde:
SĂ„ diverse som jeg har byttet til meg
Primula marginata
 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-12-16 21:52 Tittel: |
|
|
Jeg liker auriklene dine, Sol! SÊrlig de som er blÄ og gule. De skinner, pÄ en mÄte. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|