| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-02-07 21:20 Tittel: Hvitveis og halvveis |
|
|
Tror du det har klikket for meg nÄ?
Hva kan vĂŠre spesielt med hvitveis, og hva i all verden skal halvveis vĂŠre?
FÞlg nÄ godt med, her kommer forklaringen.
BlÄ hvitveis, for eksempel:
Eller kanskje noen hvitveis med grĂžnne innslag:
Anemone nemorosa monstrosa.
OgsÄ en monstrosa, om ikke like monstrÞst grÞnn som den forrige.
Denne heter Green Fingers. Er den vakker, eller bare rar?
De fins faktisk ogsÄ med litt blÄtt eller rosa i:
Blue double.
Pink delight.
SelvfÞlgelig mÄ vi ha med en representant for det rent hvite:
Denne heter Vestal, og er utrolig vakker.
 _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-05-02 15:44, endret 3 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-07 21:26 Tittel: |
|
|
SĂ„ var det halvveisen, da.
Her er en gulveis:
Den fins ogsÄ som fylt:
Dersom man krysser en gulveis med en hvitveis, fÄr man denne:
Den er lysegul, villig, vakker og kalles altsÄ halvveis pÄ folkemunne.
Dens botaniske navn er Anemone nemorosa x ranunculoides, for de som trenger tungegymnastikk.
Anemone er en stor planteslekt. Hvitveisen heter altsÄ Anemone nemorosa. Det gjelder ogsÄ for den vanlige, norske hvitveisen. Gulveisen heter ogsÄ Anemone, med sÊrnavn ranunculoides. Den lille X-en betyr at disse to er mamma og pappa til barnet med tungebrekkernavnet.
Dersom noen nÄ dyrker frem en halvveis med grÞnne "fingre", vil nok det botaniske navnet fÄ et tillegg, som f.eks. Green Twigs eller lignende.
Det var dagens botanikkleksjon. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Sist endret av Droopy den 2008-05-02 15:45, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-02-07 22:01 Tittel: |
|
|
Wow, Droopy. Her var det mye fint jepp: .
Trodde nesten at vÄren var kommet, men da jeg kom til meg selv var det -15 grader ute . _________________ Lisbeth. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-07 22:53 Tittel: |
|
|
Jeg kjenner fÞlelsen, du! Jeg fikk en ny hagekatalog i posten i dag. Jeg dukket ned i den, og etter en halv time trodde jeg at jeg kunne gÄ ut og plante.
Det fine med hvitveisene er at de er hardfÞre, sÄ der er kanskje en hvitveis-sort for nesten alle klimasoner.
Vi som bor litt godt til, kan frÄtse, men vi strekker alltid grensene littegranne for Ä forsÞke en godbit som vi snubler over. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-02-07 23:47 Tittel: |
|
|
Oj, det var mye fint!
Akkurat hvitveis er det sÄ mye av her, at jeg vet ikke om jeg vil plante noen andre slag. SvÊre hvite tepper overalt rundt tomta, og ganske mye inn pÄ tomta ogsÄ.
Herlig! Ă
, jeg gleder meg sÄnn. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

lesund
|
Skrevet: 2007-02-08 09:57 Tittel: |
|
|
De foredlede veisene skal vÊre i bedene dine, ikke forvillet rundt omkring. Men jeg er enig med deg. Har man mengder av hvitveis, er det pÄ en mÄte nok.
Jeg er jo uhelbredelig samler, da, sÄ jeg jakter nÄ pÄ den rosa. Jeg har den blÄ, den hvit-grÞnne fylte, Green Fingers og Vestal, og ogsÄ halvveisen. Gulveisen skal jeg klare Ä fÄ tak i i Är, og sÄ fÄr jeg se hvilke andre godbiter jeg snubler over. _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Lisbeth Verandamesterkokk

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 1296 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: 2007-02-08 10:12 Tittel: |
|
|
Lykke til med "snublingen", Droopy . _________________ Lisbeth. |
|