En veranda som kan brukes hele Äret

FlerÄrig lavendel

Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Polkasau
Stamgjest

Ble Medlem: 27 Jan 2008

InnleggSkrevet: 2008-04-18 09:46    Tittel: FlerĂ„rig lavendel Svar med Sitat

NĂ„ trenger jeg litt hjelp her.

Jeg har en flerÄrig lavendel som jeg kjÞpte ifjor. Jeg gjorde ikke noe med den da hÞsten kom, sÄ den stÄr sÄnn halvdÞd.

SpÞrsmÄlet da blir om den skal klippes ned? PÄ hÞsten? PÄ vÄren? Kommer den opp igjen fra rota? Eller hva? Noen som vet?
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007

InnleggSkrevet: 2008-04-18 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Det hadde vÊrt fint med et bilde, men jeg kan prÞve meg pÄ et generelt svar, selv om lavendel ikke er det jeg vet mest om.

Lavendel skal ha masse sol og godt drenert jord. Den trives veldig godt i sÞrvendte hellinger, for eksempel. Den liker ikke Ä stÄ i vÊte. Den er tross alt en middelhavsplante. Den er ganske hardfÞr nÄr den fÞrst er etablert. Selv har jeg mistet alle mine i tur og orden. De har ikke klart de ustabile vintrene.

Man fjerner dÞde blomsterstilker om vÄren, dersom man ikke klipte dem inn nÄr de blomstret.

Dersom lavendelen din begynner Ä fÄ grÞnne blader nederst pÄ grenene, kan du klippe den ned til der den viser liv. Dersom den ser helt livlÞs ut, vil det beste vÊre Ä vente og se om der kommer noe grÞnt. Det er tidlig enda, sÄ du fÄr smÞre deg med tÄlmodighet.

Dersom du er fryktelig utÄlmodig, kan du klippe av en kvist og se om veden er svart eller om den virker frisk.
Polkasau
Stamgjest

Ble Medlem: 27 Jan 2008

InnleggSkrevet: 2008-04-18 10:54    Tittel: Svar med Sitat

Dette var opplĂžftende ord enig

Jeg klippet av de dÞde blomsterstilkene igÄr, og det er noen grÞnne blader pÄ grenene. Veden i grenene er grÞnne, ikke svarte. Den stÄr ogsÄ i en sÞrvendt helling, men det var mer flaks enn planlagt hehe.

Da smÞrer jeg meg med tÄlmodighet, og hÄper det beste.
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gć Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support