En veranda som kan brukes hele året


Hagebesøk 3

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-06-27 19:36    Tittel: Hagebesøk 3 Svar med Sitat

Jeg har besøkt et par med en forholdsvis liten tomt. De har gjort veldig mye utav den, fra et planteståsted. På sørsiden er der en steinfylling, og der er det varmt! Innimellom steinene har de plantet tørketålende, varme-elskende vekster som takløk (sempervivum) og solroser. Enkelte av takløkrosettene nærmer seg 20 cm i diameter:







Her er lilje "Red Carpet" og en rosa solrose:



Denne kalles kingeltakløk, eller spindelvevtakløk:



Nellikene trives også her:



Den lille, rosa i forkant er en liten geranium:



Takløkblomstene er veldig spesielle, og den blomstrende rosetten dør:



Fruens nye pasjon er peoner. Her er to som hun anskaffet i fjor:





Hun er ikke sikker på om den siste skal ha rosa bladkant, eller om det er den seneste kuldeperioden som har skylden.

De store Iris germanica trives også i den varme skråningen:



Denne stakkars furuen selvsådde seg i et borehull, og kommer nok til å krepere til slutt, men inntil videre er den en naturlig bonsai:



På den smale flaten nedenfor steinuren har de laget en sti mellom noen store rhododendron. Der finner vi etasjeprimulaer:



Jeg får alltid lyst på saftis når jeg ser denne:



Oppetter verandaen vokser en rødkattebusk:





En rødbladet Euphorbia, vortemelk:



På sørveggen har de espaliert et ferskentre og et aprikostre, og jammen meg får de ikke frukt på dem også:





Baksiden er skyggefull og fuktig, og der har de lagt duk og grus, og plantet rhododendron, prydbusker og mengder av hosta:







Denne hostaen heter "Silvery Slugproof" og er en 40 cm høy, blå hosta som sneglene ikke liker:



De har vært nøyne med å avstemme hostaenes farger og tegninger til hverandre, som dette bildet viser:



På verandaen har de også litt planter. En jordbærkrukke med takløkrosetter blir en vakker dekorasjon. Når rosettene begynner å krympe på grunn av vantrivsel, blir de byttet ut med nye, store fra steinbedet. Frosken er et artig supplement:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group