En veranda som kan brukes hele året


Slektsforsking

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Andre hobbyer
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-04-26 23:23    Tittel: Slektsforsking Svar med Sitat

Er det noen som driver med slektsforsking her?
Jeg holdt på ganske mye for lenge siden, men så ble det liggende. Nå har jeg fått et lite puff igjen. Det er mye mere å finne på nettet nå, så jeg får se om jeg kan komme igang igjen. Har snakket med ei som kan hjelpe meg hvis jeg spør.
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Ingrid
Stamgjest


Ble Medlem: 24 Apr 2007
Innlegg: 138
Bosted: Bærum

InnleggSkrevet: 2007-04-26 23:55    Tittel: Svar med Sitat

Ja, jeg drev bittelitt med det for et par år siden, men jeg holdt meg helst til det man kunne finne på internett og i bygdebøker, jeg gikk aldri til originalkilder.

Men mamma er nok mer ivrig enn meg, jeg mistet interessen etter en stund.
_________________
Min blogg: http://www.seem.in/blog/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-04-27 06:32    Tittel: Svar med Sitat

Jeg drev veldig aktivt for 15 år siden. Heldige meg fikk mye gratis ved at min mormor hadde fått samlet masse informasjon fra en bekjent i Nord-Norge. På min fars side var der også en ildsjel, og det hjalp veldig.

Jeg brukte Brother's Keeper for å føre inn slekten, og det var et veldig bra program den gang. Nå aner jeg ikke, for jeg flyttet fra programmet. Det eneste jeg tok med var utskriftene og ættebøkene mine.

På enkelte grener var vi tilbake til 1500-tallet. Etter den tid blir det mer usikkert, har jeg forstått.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-04-27 10:30    Tittel: Svar med Sitat

Vi startet opp med det når ungene kom, og vi brukte også Brother`s Keeper. Bra program det.

Kom langt på mannens side. Der har de hatt slektsstevner i hytt og gevær, og det er skrevet bygdebøker.

På min side er det heller slunkent. Mye hemmelighetskremmeri i gamle dager har jeg skjønt, for ingen vet hvem faren er osv.

Det verste er imidlertid at når mine forferdre kjøpte gårder så skiftet de navn, og da er det ikke så enkelt å komme videre. Tror det var veldig vanlig. Farfaren til min kjære hadde to brødre og de tok hvert sitt etternavn i voksen alder! fortvilet

Men, artig er det. Spesielt når man finner noe. Har ikke holdt på så mye i det siste. Det går litt i bølgedaler det er, men fint at Vera tok opp emnet. glad
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-04-27 16:30    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det med navneskifte ved flytting var vanlig. Min oldefar gjorde det. En jeg kjenner ble ganske paff da han oppdaget at slektene gikk i en sløyfe, slik at et oldebarn giftet seg med oldefarens tipp-tipp-niese eller noe sånt. Jeg har også møtt på noen hysj-hysj-er, og det er for sent å spørre noen som kan vite noe, for de har vært døde lenge.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
LivO
Ny her


Ble Medlem: 09 Des 2007
Innlegg: 1

InnleggSkrevet: 2007-12-09 14:35    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Fant dette forumet tilfeldigvis og vil vise dere min blogg der det meste handler om Slektsforsking:
http://lofsdal.blogspot.com/

Ta gjerne en tur innom!! :nissefnis:
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-09 17:58    Tittel: Svar med Sitat

Så fin blogg du har! Og så de vakre pusekattene, da.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Andre hobbyer Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group