En veranda som kan brukes hele året


Primula

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-03-05 19:01    Tittel: Primula Svar med Sitat

En av de planteslektene jeg simpelthen elsker, er primulaene. Ikke de som kalles aurikler denne gangen, men de gode, gamle hageprimulaene, eller de nye, som man kan kjøpe rett etter jul, og som dufter så deilig søtt.



Nå fins disse i uendelige fargevarianter, og faktisk også i fylt utgave. Fargene spenner fra rent hvitt til mørkerød, nesten svart. Dessverre er disse både kostbare å kjøpe og vanskelige å finne, men du verden for en voksekraft de fremviser.









Den som trodde at primulaene var ferdige i april/mai, tar skammelig feil. Etter de små, lave duftbombene kommer de litt høyere kuleprimulaene.



De får et uanstendig frodig bladverk utover sommeren, og passer ikke godt sammen med sarte naboer.

Nå begynner tiden for de sommerblomstrende primulaene. De har spennende voksemåter, og er ganske ulike sine lavere, tidligere slektninger. Se bare på etasjeprimulaene:







Den gode, gamle Maria nøkleblom, Primula veris, hører til her. Nå fins den både i den tradisjonelle gulfargen, og i mange ulike sjatteringer mellom gult og oransje, som denne "sunset"-hybriden:



Det fins også blå sommerblomstrende primulaer. Se på denne, for en underlig form på blomsterstanden:





Vi har også orkidéprimula, eller Primula vialii som den heter. Den har en fargesammensetning som klesmessig ville vært enten svært stilig eller en katastrofe, men i en blomst blir det underlig vakkert:



Når man legger til at den kan bli ca. 40 cm høy der den trives, og danner store bestander, vil man skjønne at dette virkelig blir et blikkfang.

Så har vi augustnøkleblom, som begynner å blomstre i juni/juli og holder det gående til september. Primula florinda er å få i ulike farger fra ren gul til rød, med varianter innimellom. Den krysser og frøsår seg selv dersom den får lov. Den har et frodig, saftiggrønt bladverk også, noe som gir den et luksuriøst preg. Høyden er mellom 40 og 60 cm. Duften er utrolig deilig.





Alle primula vil ha jevnt fuktig jord, og mange elsker å bo sammen med rhododendron. De bør deles hvert tredje eller fjerde år. Da får du mange flere planter, og kan enten fordele dem utover eller lage store primulafelter.

Til slutt noen bilder av spesielle primulaer for særlig interesserte:

Primula minima, en svært liten tass:



Primula sieboldi, som fins i hvitt, rosa, lyseblått, lilla og rosa-hvit-stripete. Den har et hårete bladverk som ikke ligner på andre primulablader i det hele tatt:



Primula reidi, som ser ut som en lys lavendelblå sky:



En virkelig blå primula, dessverre vanskelig å få tak i. Men vi kan da beundre den likevel, kan vi ikke?


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-01-10 11:35, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2007-03-05 22:11    Tittel: Svar med Sitat

De små søte primulaene er jo blomster man blir skikkelig glad av! danse
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Rigmor
Kjenning


Ble Medlem: 23 Feb 2007
Innlegg: 66
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-03-05 22:48    Tittel: Svar med Sitat

Primulaer er flott. Har en del i blomsterbedet. Synes de er flotte inne også, men de varer så kort tid, dessverre. fortvilet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-03-06 10:33    Tittel: Svar med Sitat

Å, dette så fint ut!
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-05-07 21:53    Tittel: Svar med Sitat

Her er en pussig krabat med lyse blomster og svært mørkt bladverk. Jeg husker ikke navnet på den, og lappen tror jeg at skjærene har tatt:



Dette er en inneprimula som min mor klarte å berge lenge nok til at jeg fikk plantet den ut. Blomstene blir veldig store i forhold til bladene, og den lyser skikkelig opp:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-01-10 11:37, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-27 15:39    Tittel: Svar med Sitat

Primula er herlige planter og en nødvendighet i min hage. Der hører til vårens gleder!

Primula sieboldii Lacy Snowflake
Dette er en av mine favoritter. Den ser ut som om en snøkrystall eller blondderysj


Primula denticulata og Tulipa violacea passer godt sammen


Primula capitata, også en favoritt. Jeg eeeelsker denne blåfargen!


Primula alpicola ssp. violacea


I front her: Primula sieboldii
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-11-27 15:59    Tittel: Svar med Sitat

De Sieboldiiene er skjønne! Mange ulike farger, og sen blomstring. De er penest i store bestander, sånn som du har, Sol.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-12 17:43    Tittel: Svar med Sitat

Noen flere

Primula acaulis vulgaris


Primula vulgaris subsp. sibthorpii


En uten navn. Denne har jeg fått av min mor


Denne kjøpte jeg før påske og plantet den ut. Den har blomstret mer eller mindre hele tiden siden!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-12 21:12    Tittel: Svar med Sitat

Det er så artig når inneprimulaene kommer ut og bare vokser i vei.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group