En veranda som kan brukes hele året


Jeg spør dere erfarne strikkedamer...

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Strikkeprat
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
silje elisabet
Kjenning


Ble Medlem: 29 Aug 2010
Innlegg: 29
Bosted: Bjoneroa

InnleggSkrevet: 2010-09-06 19:22    Tittel: Jeg spør dere erfarne strikkedamer... Svar med Sitat

Jeg har lenge tegnet på ett teppe som jeg har tenkt skal bli ett babyteppe. Jeg har tegnet alt fra elefanter, fisker, biler, hjerter osv på dette teppet og tenkte å strikke det snart. Men når jeg skal strikke teppe, da strikker jeg mønsteret på rettsiden, og følger fargen fra rettsiden da jeg vrangt strikker tilbake?

Og jeg har handlet på nett i kveld. Jeg har bestilt supportergarn, ett garn som lager supporterskjerf til de mest kjente fotballklubber. Men jeg glemte å bestille med oppskrift, så jeg vet ikke hvor mange masker jeg skal legge opp. Er det noen her inne som har erfaring med dette?

På forhånd takk;)

Nå skal jeg kose meg med en kopp tekopp og strikke videre på noen morsomme/enkle votter jeg har funnet oppskriften påblunk
Man trenger visst votter nå som høsten har kommet!
_________________
Sjekk gjerne ut min blogg: http://siljesstrikkedilla.blogspot.com
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2010-09-06 22:27    Tittel: Svar med Sitat

Vivan! :roper:

Dette kan jeg ikke. Jeg må ha en ferdig oppskrift for å strikke.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2010-09-07 01:14    Tittel: Re: Jeg spør dere erfarne strikkedamer... Svar med Sitat

Dette teppet høres ut som et kjempeartig prosjekt, Silje! jupp

Jeg er litt usikker på hva du spør om, men når du skal strikke inn figurene dine må du strikke mønsteret både fra retta og fra vrangen. Når du strikker vrangt tilbake vil det jo vises som rettmasker fra framsida. Har du laget mønsterene på rutepapir? Da blir det én rute=én maske, både når du strikker fram og tilbake. Husk på å tvinne trådene når du skifter farge.

Disse figurene dine... skal de være "enkeltvis" eller som en rapport? Skal mønsterfargen være med hele veien over teppet, eller skal du "forlate" tråden ved slutten av figuren for så å hente den opp igjen når du kommer tilbake? (Skjønte du det?)

Supporterskjerf har jeg ikke noen erfaring med. Fotball er en av de få interessene jeg ikke har. knegg Hvis det skal være et spesielt mønster er det kanskje best å vite maskeantallet eksakt. Du kan jo sende en mail og spørre de du har kjøpt garnet fra? Eller google skjerfet og håpe noen andre har skrevet om det. Hvis det ikke er så nøye... at det er striper eller noe enkelt, så ville jeg bare ha gjettet/prøvd meg fram. Evt. myst grundig på et bilde av et skjerf hvis jeg fant et slikt.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
silje elisabet
Kjenning


Ble Medlem: 29 Aug 2010
Innlegg: 29
Bosted: Bjoneroa

InnleggSkrevet: 2010-09-07 19:02    Tittel: Svar med Sitat

Takk for hjelpa!
Jeg skjønner hva du mener Vivan! Jeg skal lage en rad med elefanter, en annen med hjerter og en med fisker hvis du er med. Dette er liksom mønsteret som går igjen. På den ene skal jeg ha elefanter som går på rekke. Jeg får nok bare prøve meg frem, for jeg tror nok at jeg har tatt meg litt vann over hodet med dette prosjektet. Har ruteblokka liggende klar, og satt og tegnet mønstre i hele går kveld;)

Når det gjelder supporterskjerfet, liker heller ikke jeg fotball. Men hun som skal få det er ivrig fan;)
_________________
Sjekk gjerne ut min blogg: http://siljesstrikkedilla.blogspot.com
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2010-09-07 20:51    Tittel: Svar med Sitat

OK, da skal du ha rapporter med figurer. Neida, jeg tror ikke du har tatt deg vann over hodet. Det der høres helt mulig ut! Jeg har gjort slike ting mange ganger, og det er ekstra gøy når man har laget mønsteret selv. OK... én gang følte jeg det var litt vann over hodet, for da strikket jeg med 7 farger som alle skulle være med hele veien. Det var absolutt mulig, men fyttikatta for et kaos det ble i nøstene av all tvinningen!

Hvor mange farger skal du ha i sving av gangen?

Bytte av tråd/farge må alltid gjøres på baksiden av arbeidet. Når du strikker vrangt fra vrangen må du altså ha trådene mot deg. Og når du skal ha med deg begge (eller flere?) fargene hele veien, må du med jevne mellomrom tvinne trådene rundt hverandre slik at den løse tråden får mange fester bortover. (Se på vrangsiden av f.eks en lusekofte.) Hvor ofte man tvinner/fester er litt smak og behag. Jeg liker å tvinne ofte, særlig når det er til barn... de har så små fingre og kan lett hekte seg inn i tråder. Det er greiest å ha et system på tvinninga også, slik at det danner et regelmessig mønster også på baksiden. Det blir penest.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
silje elisabet
Kjenning


Ble Medlem: 29 Aug 2010
Innlegg: 29
Bosted: Bjoneroa

InnleggSkrevet: 2010-09-08 10:58    Tittel: Svar med Sitat

Nei dette er absolutt i planleggingsfasen enda. Men jeg tror det kun er to og to farger om gangen;)

Jeg får nok planlegge godt før jeg begynner.
Jeg fikk ett godt tips i går, strikke det rundt på rundpinne. Bare legge opp noen masker ekstra som jeg klipper opp, og sy en kant rundt;)
_________________
Sjekk gjerne ut min blogg: http://siljesstrikkedilla.blogspot.com
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2010-09-08 11:43    Tittel: Svar med Sitat

Høres ut som en god ide. For det første er det lettest å strikke rett når du har flere farger, dernest er det lettere med rundpinne fordi tyngden på strikketøyet blir i fanget og ikke på armene. Jeg strikker ofte på rundpinne selv om jeg strikker rett og vrangt.
Lykke til! smil
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2010-09-08 11:44    Tittel: Svar med Sitat

Hikk. fnis
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Strikkeprat Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group