En veranda som kan brukes hele året


Roser

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-05 22:30    Tittel: Roser Svar med Sitat

Jeg er ikke glad i roser, jeg. Det har med været her å gjøre. Vi får bladlus, roserust og meldugg fort vekk. Dersom vi IKKE får det, regner rosene vekk akkurat mens de skal til å springe ut. sukk

Men noen roser må man ha, og da er de gode, gamle sortene best:



Den hvite prestegårdsrosen blir en lekker busk. Den klippes ikke som vanlige roser. Vi klipper ut døde grener, eller grener som vi ikke vil ha.

Der fins også noen rosa, fylte, lekre gamlinger:





Ellers liker jeg moseroser. De kalles det fordi de har en slags "mosete" vekster oppetter knoppene. De er veldig artige.



Min moserose er veldig mørk:



Og så liker jeg Rosa Mündi, som er stripete og artig:



Ingen av disse vil blomstre flere ganger i løpet av sesongen, men de dufter utrolig godt og er enkle å ha med å gjøre. Det er viktig for meg.

Den snåleste rosen jeg har, ser sånn ut:





Joda, den er grønn! Jeg spesialbestilte den for tre-fire år siden. Den har ikke blomstret enda, til tross for fersk hestegjødsel og super plassering. Jeg gleder meg veldig, og håper på at den kommer i år.

Jo, og så har jeg en liten, mørkrosa bunndekker, men den heter Tommelise og lever sitt eget liv blant de større buskene.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-10 22:05, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-02-05 22:40    Tittel: Svar med Sitat

Er veldig glad i roser. Gubben også. Da vi var i London for en del år siden var vi i flere av de fantastiske hagene der som er fulle av utrolig vakre roser.
Vi har planlagt å plante klatreroser ved garasjeveggen til våren. Huset er hvitt, så de bør helt være røde. Har du noen tips? Det er en solrik plass.
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-02-05 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Moseroser har jeg aldri sett. Det ville sikkert så fint til den mosete plenen min. glis Ellers så trives ikke rosene her. Er for kaldt om vinteren. (Vanligvis.) Har prøvd en del ganger, men har nå gitt opp. Synd, for jeg er veldig glad i roser.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-02-05 23:22    Tittel: Svar med Sitat

Vera skrev:
Moseroser har jeg aldri sett. Det ville sikkert stått fint til den mosete plenen min. glis Ellers så trives ikke rosene her. Er for kaldt om vinteren. (Vanligvis.) Har prøvd en del ganger, men har nå gitt opp. Synd, for jeg er veldig glad i roser.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-02-05 23:23    Tittel: Svar med Sitat

Nå roter jeg veldig. flau
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-06 09:39    Tittel: Svar med Sitat

Lisbeth skrev:
Er veldig glad i roser. Gubben også. Da vi var i London for en del år siden var vi i flere av de fantastiske hagene der som er fulle av utrolig vakre roser.
Vi har planlagt å plante klatreroser ved garasjeveggen til våren. Huset er hvitt, så de bør helt være røde. Har du noen tips? Det er en solrik plass.


Der fins en del flotte, røde klatreroser, men jeg kjenner dem ikke. Oppsøk hagesenteret ditt til våren og spør i vei. Det viktigste er at de er motstandsdyktige mot sykdom, og at de tåler klimaet der du bor. Der skal være noen nye hybrider som dufter også. Det er jo et bonus.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-06 09:40    Tittel: Svar med Sitat

Vera skrev:
Moseroser har jeg aldri sett. Det ville sikkert så fint til den mosete plenen min. glis Ellers så trives ikke rosene her. Er for kaldt om vinteren. (Vanligvis.) Har prøvd en del ganger, men har nå gitt opp. Synd, for jeg er veldig glad i roser.


Har du forsøkt med de gamle prestegårdsrosene? Der fins roser lagt oppi Gudbrandsdalen, så der må da fins noen som trives hos deg også.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-02-06 10:29    Tittel: Svar med Sitat

Har aldri prøvd roser, bortsett fra nyperoser som er som ugress på hytta hm .
Har flyttet inn i helt nytt hus, så til våren er det hagen som står for tur. Det blir spennende å se hva vi får til.
Akkurat nå er det masse snø og -13, så det blir nok en stund til fnis .
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-06 18:34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fant et nettsted som virker lovende for roseelskere med høye klimasoner:

http://www.roseexpert.no/trondelag.htm

Et lite referat:

Fylt kanelrose, Rosa majalis ’plena’ (Jomfrurose)
Små karmosinrosa blomster med fin duft. Blomstrer før de andre rosene og i ca 3-4 uker. Høyden er ca 1 meter. Trives utmerket i Nord-Finland.

Darts ’Defender’, Rosa nitida. Halvfylte mørk rosa blomster med herlig duft. Busken har utbredt vekst, kan bli ca 1,2m høy med glansede grønne blader, fine høstfarger og nyper. Kniper du så vil den blomstre mer. Blomsterrik, med vedvarende blomstring dersom du kniper av blomstene (nypene) etter avblomstring. Et godt og bedre alternativ enn rugosasortene som brukes litt for mye i offentlige anlegg. Sorten er lett å stiklingsformere og kan brukes til en duftende hekk.

Poppius, Rosa pimpinellifolia. Rosen er svensk tøffing, laget rundt 1850. Rosa halvfylte mellomstore blomster i enorme mengder. Smått, bregnelignende løv og en buskete vekst til ca 2 meter, avhengig av klima. Rosen har ikke høydeskrekk og kan dyrkes 1000m over havet. Dessverre ingen duft (Svenskene påstår at den dufter!) og ingen gjenblomstring (Svenskene påstår at den kan gjenblomstre noe!), men en meget verdifull rose pga hardførhet og nøysomhet.

Finlands vita ros, Rosa pimpinellifolia plena. En finsk tøffing av ukjent opprinnelse med vakre, halvfylte, hvite roser med deilig duft. Ca 1-2m høy og meget tornerik som gjør den egnet til en god og ugjennomtrengelig hekk. Tåler skrinn jord og lite "mat". Blomster tidlig og ca 3-4 uker med overveldende blomstring.

Namdalsrose, Rosa pimpinellifolia. En av de få gule historiske rosene som har "slått seg ned i Norge" (Namdalen). Rosen har sikkert et annet navn, men vi liker dette navnet! Blomstrer tidlig og overveldende i ca 3-4 uker, er hardfør og nøysom. Fylte, middelstore blomster med duft.

Aïcha, Rosa pimpinellifolia. En vakker, gul enkel rose med god duft og noe gjenblomstring. Utbredt vekst og kan bli ca 2 meter høy og bred. Meget verdifull som parkrose, da den sjelden får sykdom. Trenger god plass. Vokser best og er mest herdig på egen rot og er lett å stiklingsformere.

Andre sorter i denne "tøffe" gruppen er, Rosa pendulina, fiolettrosa, enkle blomster, Rosa rupincola ’Fish’, hvitgule, enkle blomster med duft, "Lirose", enkle hvite blomster med duft, Moje Hammarberg og lignende rugosasorter.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-06 19:02    Tittel: Svar med Sitat

Lisbeth skrev:
Er veldig glad i roser. Gubben også. Da vi var i London for en del år siden var vi i flere av de fantastiske hagene der som er fulle av utrolig vakre roser.
Vi har planlagt å plante klatreroser ved garasjeveggen til våren. Huset er hvitt, så de bør helt være røde. Har du noen tips? Det er en solrik plass.


Sjekk på denne linken, du: http://www.roseexpert.no/roseliste_2004.htm

Her står også hardførheten (H-merking). På klimakartet kan du finne ut av hvilken sone du bor i.

Dette gjelder i høyeste grad for Vera også.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-02-06 19:15    Tittel: Svar med Sitat

Det ser jo faktisk ut som det er muligheter. smil Selv her oppe i Trøndelag.

Og ihvertfall for Vera. fnis Hun som bor midt mellom eike- og bøketrær skal ikke komme her og snakke om hardt klima.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-02-07 01:05    Tittel: Svar med Sitat

Vivan skrev:
Det ser jo faktisk ut som det er muligheter. smil Selv her oppe i Trøndelag.

Og ihvertfall for Vera. fnis Hun som bor midt mellom eike- og bøketrær skal ikke komme her og snakke om hardt klima.


Jammen rosene har jo dødd. Kan ikke drive å pakke dem inn om vinteren, da får det heller være. Det var utrolig mange slag da. Jeg fant de jeg har prøvd, og en av dem var H4, så da var det kanskje ikke så rart at den strøk med.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-02-07 10:23    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk for flotte innspill, Droopy. Flere spørsmål fra meg kommer nok når vi nærmer oss vår juhu .
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-02-07 21:06    Tittel: Svar med Sitat

Bare spør og grav, så mye dere vil. Siden jeg ikke er en fagperson, er jeg ikke redd for å svare, heller. fnis

Fagfolk er livredde for å gi feil svar, for det går utover renomméet deres.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group