En veranda som kan brukes hele året


Skal strikke genser med mønster

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Strikkeprat
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-09-10 23:57    Tittel: Skal strikke genser med mønster Svar med Sitat

Nærmere bestemt denne: http://www.garnstudio.com/lang/en/visoppskrift.php?d_nr=97&d_id=24&lang=en

Meeeen... Jeg har aldri strikket med flere farger. Er det så enkelt som å ha begge trådene klar og så bare strikke med den fargen som mønsteret tilsier mens den andre liksom bare ligger der på vranga? Hvis det er sånn, så tror jeg at jeg skal klare det. Men jeg er veldig usikker.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-09-11 00:57    Tittel: Re: Skal strikke genser med mønster Svar med Sitat

Flott genser!

Agathe skrev:
Meeeen... Jeg har aldri strikket med flere farger. Er det så enkelt som å ha begge trådene klar og så bare strikke med den fargen som mønsteret tilsier mens den andre liksom bare ligger der på vranga? Hvis det er sånn, så tror jeg at jeg skal klare det. Men jeg er veldig usikker.


Ja, det er jo egentlig så enkelt, men jeg pleier å vri de to trådene om hverandre en gang før jeg skifter farge. Slik at det ikke blir hull. Og dersom det er en lang strekning mellom fargeskiftene, vrir jeg også trådene om hverandre med jevne mellomrom. (Dette ser ikke ut til å være noe problem på det mønsteret.) Og så passe på at trådene på baksiden er passe stramme hele veien. Det blir automatisert etterhvert.

Skjønte du hva jeg mente?
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-09-11 08:15    Tittel: Svar med Sitat

Ja! Tusen takk!

Jeg har aldri gjort dette her, og jeg har aldri sett noen gjøre det, så det jeg kom fram til var logisk deduksjon. Tror du jeg har tenkt på dette en stund, eller? Skal huske å vri trådene.

Da skal jeg handle garn, men jeg har ikek helt bestemt meg for farge ennå. Tror ikke jeg vil ha brun.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-11 09:47    Tittel: Svar med Sitat

For en fin genser du skal strikke deg. blid Lykke til med flerfargestrikkingen, det kjennes litt klønete til å begynne med, men så kommer du inni det, og da går det unna.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-09-11 11:48    Tittel: Svar med Sitat

Det kommer selvsagt bilder etter hvert. smil
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-09-12 08:53    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har begynt. Men størrelsesgreiene var litt rare. For L ble til S, sånn omtrent. Enten det, eller så strikker jeg fryktelig stramt... Tror jeg skal begynne på nytt i to størrelser større.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-12 09:04    Tittel: Svar med Sitat

Lykke til med genseren. Hvis du strikker fast, kan det nok være lurt å gå opp en størrelse eller to. - for du strikker vel ikke prøvelapp fnis
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-09-15 21:33    Tittel: Svar med Sitat

Prøvelapp er for feiginger!

Men jeg strikker ikke for stramt, etter å ha økt to størrelser så ble den nesten litt for stor... Det stemmer bra med hvordan jeg er i størrelse ellers.

Jeg holder på med bolen, har kommet meg forbi ribbekanten og mønsteret og har begynt på den mørkere fargen (lys brun i oppskriften, mørk lilla i min versjon). Nå sliter jeg bare litt med når og hvor jeg skal øke. Når bolen og ermene er ferdig, så skal jeg innom strikkebutikk for å få hjelp til hvordan i h... resten skal foregå...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-09-16 01:08    Tittel: Svar med Sitat

Artig med oppdatering, jeg lurte nemlig på hvordan det gikk.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-09-16 08:25    Tittel: Svar med Sitat

Da venter vi bare på bilde blid
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-09-16 09:37    Tittel: Svar med Sitat

Skal se om jeg får tatt et ordentlig bilde i dag.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-10-17 09:46    Tittel: Svar med Sitat

Hah, jeg er verdens treigeste. Dere får bare smøre dere med tålmodighet når det gjelder bilde, den lillafargen er så mørk at det er dritvanskelig å få til et skikkelig bilde.

Men jeg har et problem eller fjorten. Setter stor pris på om jeg kan få noen tips nå.

Jeg er så og si ferdig med bolen, men jeg sliter litt med et par småting. For det første så skal det felles på bolen slik at det blir plass til ermene. Det skjønner jeg ikke helt, for jeg innbiller meg at ting vil henge sammen på feil steder. Jeg er litt redd for å prøve meg fram, siden jeg er veldig dårlig til å ta opp igjen strikketøy uten å rekke opp hele greia.

Videre står det i oppskriften at man på rundstykket skal felle til raglan. Jeg får ikke det helt til å stemme, verken på bildet eller på resten av oppskriften, for det er jo lagt opp til hyppige fellinger på hele rundstykket? Det er bare å se på diagrammet nederst i oppskriften for å skjønne hva jeg mener. Jeg innbiller meg at hvis jeg skal felle til raglan samtidig med at jeg skal felle slik mønsteret sier, så vil 1) rundstykket smalne inn alt for mye og 2) mønsteret bli aldeles og totalt forvrengt og forskjøvet...

Noen? Værsåsnill?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-10-28 23:37    Tittel: Svar med Sitat

Både bolen og ermene skal jo inn på samme rundpinne. Deretter feller du først til raglan og deretter på genseren, og jeg kan ikke se noen indikasjon på at det er feil i oppskriften.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2009-02-02 15:47    Tittel: Svar med Sitat

Litt sent svar, men jeg fant ut av det jeg også, D. smil
Jeg er bare litt analfabet på oppskrifter. Det kommer seg, sakte, men sikkert. Genseren ble for øvrig ikke noe av, siden jeg ikke fikk tak i det resterende av garn. Det var helt idiotisk av meg å gjøre det sånn som jeg gjorde, ikke kjøpe alt på en gang, men kombinasjon av litt lite penger, dyrt alpakkagarn og usikkerhet rundt det å faktisk strikke en genser gjorde at jeg ikek kjøpte alt med en gang.

Nå har jeg lært.

Jeg har også lært at de som prøvestrikker for garnstudio og andre gjerne har et helt og komplett annerledes garnforbruk enn jeg har, så jeg kjøper ALLTID 100-200 gram mer bunnfarge enn det står i oppskriften. Vel, ikke alltid, jeg har bare handlet inn til én genser etter det ...
Jepp, jeg strikker prøvelapp, tro det eller ei. Strikkefastheten min er helt topp den, men av en eller annen merkelig grunn så får erfarne strikkere mer ut av garnet enn hva jeg gjør. knegg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-02-02 15:52    Tittel: Svar med Sitat

Usj, så synd at det ikke ble noe av den genseren. Men kanskje får vi se bilder av den neste?

Jeg har også erfart at jeg ofte får for lite garn om jeg handler etter anbefalt garnmengde. Jeg trodde at det var meg det var noe i veien med, og er litt glad for at det ikke er bare meg. fnis
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2009-02-02 15:59    Tittel: Svar med Sitat

Jeg lærte lure ting på denne siden:
http://techknitting.blogspot.com/2007/01/jogless-stripes.html

Da er ikke stripene så skummelt lengre, mine blir slik som bildet helt nederst på den siden. Nå skal de ikke bli det. blid

Bilder kommer når det er noe å vise fram, jeg lager sikkert en ny tråd når den tid kommer.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-02-02 16:08    Tittel: Svar med Sitat

Det var gode tips til stripestrikking, ja. Jeg skal forsøke det der når (hvis) jeg strikker stripegenser.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Strikkeprat Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group