En veranda som kan brukes hele året


Mine artigheter

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-01 14:30    Tittel: Mine artigheter Svar med Sitat

Her er noen av mine mer og mindre vellykkede frøprosjekter fra i år:


Nemophilia - Barneøyeblomst. En liten go'ing som nok også får en plass neste år.


Zinnia, kochia, margeritt og balsaminer


Balsaminer. Ble fornøyd med disse, som har hatt tak over seg i sommer. De som har vært utsatt for regnvær, er på langt nær like fine. Blir ikke like mange i 2009!


Alt i alt er jeg fornøyd,- særlig med kochia'en


Dette er nærbilde av kochia i blomst. Unødvendig å nevne at det ikke er for blomstens skyld jeg har dem... Skal ta bilder av dem etterhvert som de kommer i høstfarger, så dere får se!


Rød valmue


Frø fra samme kapselen som den over, men mye mer rosa


Reveamarant, zinnia og prydtobakk. Tobakken ble adskillig høyere enn forventet, godt over meteren. Og bladverket slo nok alle rekorder. Men fyttikatta for ei god lukt om natta!!!


Fra drivhuset. Nå om dagen modnes det ca 1-2 kg tomater + et par slangeagurker pr dag.


Cyclamen. Vet ikke annet norsk navn på den, Lychnis coronaria. Tok frø fra en staude pappa har hatt i mange år. Søster til brennende kjærlighet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-01 15:17    Tittel: Svar med Sitat

Åh, så vakkert! blomst Den zinnia-med-venner-plantingen din er nydelig altså, og se på de nicotianaene! Ojojoj, der skulle jeg likt å vært med nesen min, ja. De små valmuene er bare sukkersøte, og så skulle jeg veldig gjerne likt å hjelpe deg med å ete tomater. Nå gleder jeg meg til å se høstfargene til kochiaene.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-03 09:28    Tittel: Svar med Sitat

Det ser da ut til at du har flest vellykkede såprosjekter. Det var da litt av noen frodige og flotte beplantninger du har. Hvis bilde nr. 2 er tatt hjemme hos deg, så er du meget dyktig. Det var griselekkert!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-03 15:27    Tittel: Svar med Sitat

Takk, takk Sol! Joda, det er rett utafor døra mi smil
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-09-03 18:16    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er imponert og ikke minst inspirert, Reveenka! enig

Stemmer det at du har lite plen i hagen din? Jeg spør fordi jeg har ønske om å gruslegge store deler av tomta her. knegg Er ikke så glad i å slå plen. Bed og krukker er mye morsommere.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-03 21:03    Tittel: Svar med Sitat

Ja, ikke sant! Krukker er mye mer spennende. Vi har fjernet nesten alt av plen foran huset og satser på utegulv, stier og områder med singel. Noe som er flott er bruk av litt store steiner, prydgress med fin form, et lite oppstammet tre, noen røtter og litt sånn "tjafs", som et lite stilleben, eller et blikkfang på et gruslagt område, gjerne i forbindlese med en stol eller en benk.

Jeg måtte faktisk se både to og tre ganger på det bildet jeg nevnte, Reveenka. Trodde det var et "demobilde" fra en hagearkitekt eller noe, så flott som det var. Det er virkelig et inspirerende bilde. Helt topp! Kom gjerne med flere bilder blunk
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-04 08:22    Tittel: Svar med Sitat

Vel...litt vanskelig spørsmål det der! For joda, jeg har masse plen (ca 3-4 mål). Men samtidig har jeg en del grus/heller (ca 2 mål). Og mer skal det bli. Hagen her er jo så absolutt under anlegging!

Den store kongsplanen min er at den skal bli relativt lettdrevet. Og da må det planlegging til blunk

Rundt bed og trær osv skal det være heller, slik at jeg skal komme til med sitte-klipperen flest mulig steder. Får jeg det som planlagt, skal "etterpå-klippingen" med den vanlige gressklipperen ned i ca 15 minutter.

Krydderhagen må flyttes en gang til før den er i endelig mål, og i den skal det kun være heller/singel.

Likeledes er en lukteavdeling under planlegging, og heller ikke der blir det gress.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-04 09:14    Tittel: Svar med Sitat

Ohoi, planene dine høres kjempespennende ut. Du har det jo så lekkert allerede! Jeg håper at du deler tanker, prosesser og fremdrift med oss. Det er så fint å se hvordan folk tenker, og så får jeg ideer selv også.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-04 09:35    Tittel: Svar med Sitat

Er ikke noe særlig flink til å ta en tom plen og finne på noe spennende. Det blir for kunstig. Synes man må bo ei stønn først, finne ut hvoe det blåser mest fra, lune plasser osv. SÅ kan man planlegge. Det er først nå på ettersommeren at jeg har begynt med permanente planer/plantninger. Resten har vært midlertidig, eller mobilt (les: store potter og baljer).

Ellers,- dette er det husets datter på 9 som sådde i vår. Ser ut til å få resultater, i alle fall enig


Ellers fant jeg faktisk en balsamine i sta som ikke så helt herpa ut etter for mye regn. Bak står det ei potte med peppermynte.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tove
Kjenning


Ble Medlem: 04 Sep 2008
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 2008-09-08 23:00    Tittel: Svar med Sitat

For en fantastisk hage du har Reveenka!!!Jeg ble bare SÅÅÅÅ mesunnelig men det ligger vel mye arbeid bak tenker jeg......
Skulle ha bra plass jeg også men det du har oppnådd får jeg se nyte og drømme om!!!
Hilsen Tove danse
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group