En veranda som kan brukes hele året


Flerårig lavendel

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Polkasau
Stamgjest


Ble Medlem: 27 Jan 2008
Innlegg: 101
Bosted: Møre og Romsdal

InnleggSkrevet: 2008-04-18 09:46    Tittel: Flerårig lavendel Svar med Sitat

Nå trenger jeg litt hjelp her.

Jeg har en flerårig lavendel som jeg kjøpte ifjor. Jeg gjorde ikke noe med den da høsten kom, så den står sånn halvdød.

Spørsmålet da blir om den skal klippes ned? På høsten? På våren? Kommer den opp igjen fra rota? Eller hva? Noen som vet?
_________________
Den eneste som kan hindre deg i å lykkes er deg selv!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-04-18 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Det hadde vært fint med et bilde, men jeg kan prøve meg på et generelt svar, selv om lavendel ikke er det jeg vet mest om.

Lavendel skal ha masse sol og godt drenert jord. Den trives veldig godt i sørvendte hellinger, for eksempel. Den liker ikke å stå i væte. Den er tross alt en middelhavsplante. Den er ganske hardfør når den først er etablert. Selv har jeg mistet alle mine i tur og orden. De har ikke klart de ustabile vintrene.

Man fjerner døde blomsterstilker om våren, dersom man ikke klipte dem inn når de blomstret.

Dersom lavendelen din begynner å få grønne blader nederst på grenene, kan du klippe den ned til der den viser liv. Dersom den ser helt livløs ut, vil det beste være å vente og se om der kommer noe grønt. Det er tidlig enda, så du får smøre deg med tålmodighet.

Dersom du er fryktelig utålmodig, kan du klippe av en kvist og se om veden er svart eller om den virker frisk.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Polkasau
Stamgjest


Ble Medlem: 27 Jan 2008
Innlegg: 101
Bosted: Møre og Romsdal

InnleggSkrevet: 2008-04-18 10:54    Tittel: Svar med Sitat

Dette var oppløftende ord enig

Jeg klippet av de døde blomsterstilkene igår, og det er noen grønne blader på grenene. Veden i grenene er grønne, ikke svarte. Den står også i en sørvendt helling, men det var mer flaks enn planlagt hehe.

Da smører jeg meg med tålmodighet, og håper det beste.
_________________
Den eneste som kan hindre deg i å lykkes er deg selv!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group