En veranda som kan brukes hele året


Skulle ønske....

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2008-02-14 15:06    Tittel: Skulle ønske.... Svar med Sitat

at "noen" (les: Droopy) skjønner at jeg slett ikke er flink med vekster, men at jeg gjerne vil ha flotte krukker og potter rundt omkring når våren kommer.

Kommer til poenget nå; da trenger nemlig jeg påminnelser om når det er lurt å så ting, "prikle", plante ut, gjødselopplegg osv og ikke minst hva slags ting jeg kan tenkes å ikke ta livet av.

Kan jo nevne at mine stakkars barn har kommet hjem med solsikker i melkekartonger, og kan trygt si at de ikke slo noen rekorder i høydekonkurranser... Visnet vel trygt i melkekartongen fortvilet

Så da var utfordringen sendt, akkurat nå ser jeg ut på Trondheimsfjorden som "går kvit" og tenker at det nok ikke er i morra jeg må starte arbeidet, men det kan jo hende jeg tar skammelig feil????
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-14 18:47    Tittel: Svar med Sitat

"Noen" bør absolutt ta tak i dette med såingen, men jeg tviler på at jeg er det lureste valget. Jeg har sikkert fylkesrekord i antall sådde frø med null-resultat i ferdige planter. flau Jeg er skikkelig dårlig på å så!

Jeg klarer å så ute, altså. Alt som kan såes rett ut, eller som kan såes midt i april for utplanting midt i mai, går som regel greit. Dermed har jeg suksess med sukkererter, gulrøtter, ringblomster, blomkarse og solsikker.

Jeg kan ikke fordra å prikle. Derfor breisår jeg ikke, men sår to-tre frø i potter og deler rotklumpen i tilfelle der kommer mer enn en plante utav det. Mine krukker skal i år bestå av blomstererter i en pyramide, med blomkarse på kanten. Jentene skal få så solsikker, men ikke før midt i april.

De mest ihuga gartnerne er nok allerede i gang med å så stemorsblomst, lobelia, blåstråle og andre lekkerbiskner. Jeg overlater gleden til dem, og foretrekker å kjøpe plantene ferdig til utplanting. Det gjør jeg "når heggen blomstrer", så tidspunktet kan variere fra år til år.

Jeg bruker gjødningspinner i krukkene mine. Der står hvor mange som skal nedi hvilken størrelse krukke, og så gjentar jeg prosessen etter en måned. Jeg gjødsler ikke med en gang jeg planter, jeg venter en ukes tid for ikke å skade røttene. Jeg tror jeg skal rope på Sol, for hun sår masse.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-02-14 22:26    Tittel: Svar med Sitat

Som man roper i skogen, får man svar.... knegg .

Ja, jeg må bare innrømme at jeg sår mye og gjerne altfor mye rødme glis .

Jeg elsker å putte frø i jorden og se små grønne spirer titte opp. Det er et stort under hver gang! Er det noe riktig sjeldent jeg har sådd og er ekstra forventlingsfull, så hander det at jeg bruker lupe for å se om noe grønt dukker opp snart fnis .

Vel, hm, hva skal jeg si. Føler forventningspresset sige på.... puh
Når det gjelder sommerblomster, så er min erfaring at det ikke lønner seg å så for tidlig. Det er veldig fristende, men resultatet blir gjerne noen bleke og stenglete pistrer som strekker seg etter lyset. Selv om vi synes februar begynner å bli lysere, er det lyset i vinduskarmen langt fra nok lys til små spirer.

Jeg bruker såjord, ikke veksttorv (selges hos Plantasjen, Oasen m.fl) . (Frøet inneholder nok næring til at en plante kan vokse ca. 14 dager etter spiring, så ekstra næring før det er ikke nødvendig). Etter såing settes pottene lyst og med gjennomsiktig plast over (stikk noen små luftehull). Spiretiden varierer, men er gjerne oppgitt på frøposen. Vanlig romtemperatur er greit under spiringen. Straks frøene har spirt, bør de settes kjøligere, men med godt lys. Det beste er om du har et planterom med vekstlys (lysarmaturer beregnet på planter).

En hovedregel er at jo varmere plantene står, jo mer lys krever de. De vokser også raskere når det er varmt og det er slett ikke ønskelig. De blir tettere og finere når tempen ikke er for høy. Passe temperatur er rundt 12-14 grader. Vanlig stuetemperatur er altså ikke det helt ideelle! Et rom med vindu mot sør er heller ikke så ideelt. Når sola står på midt på dagen, kan det bli altfor varmt og plantene kan dø, eller bli svekket.
Jeg plugger lysarmaturene i et tidsur, så lyset slukkes om natten.

For å få lubne og flotte planter, kan det lønne seg å pinsere de nå og da (knipe toppskuddet så de skyter flere skudd og forgrener seg bedre)

Fortsettelse følger senere. Nå er det snart krim på TV .... glis .
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-02-14 23:20    Tittel: Svar med Sitat

Jeg sniklytter litt i denne tråden.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-15 09:49    Tittel: Svar med Sitat

Jeg lytter veldig åpenlyst. enig Hva pleier du å så i, Sol? Jeg bruker iskrembokser, rømmebegre, melkekartonger, sånne bokser som man kjøper ball i, ja, stort sett alt mulig som er litt størrelse på, som kan stå i karmen. Og så plastfolie på toppen. Strikkepinner er fine til å stikke luftehull med. De mini-drivhusene med jiffy-potter er veldig kjekke, men jeg trenger dem ikke for å så de nesten-idiotsikre tingene jeg sår.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-02-15 10:06    Tittel: Svar med Sitat

Et problem (for meg) har vært at når jeg kjøper frøpakker ("den, og den og den og den ... og iallefall den") så står jeg der med en million frø! Og så mange planter trenger jeg ikke av hvert slag.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-15 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kjenner til det! glis Siden jeg stort sett sår ute, sår jeg dobbelt så mange som jeg tror at jeg trenger. Det blir litt svinn på grunn av snegler, fugler og klåfingrete unger. Frøposen bretter jeg, setter en binders på og sparer til året etter. Der står som regel holdbarhetsdato på den, og de tåler gjerne lagring minst ett år til, selv om spireprosenten da går ned.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-02-17 18:32    Tittel: Svar med Sitat

Jeg sår som oftest i middels store plastpotter, men alt kan egentlig brukes. Husk bare på at frø kan ha forskjellig spiretid, så for mange sorter i hver potte er ikke så lurt. Bittesmå frø skal ikke dekkes, men de litt større skal dekkes m. litt jord.
Det beste er å sette pottene i et kar med vann og så la de trekke til seg vann så jorden er passe fuktig, ikke klissvåt. Når du har sådd dusjes potttene lett med vann og så dekkes pottene med gjennomsiktig plast og settes i romtemnperatur, ca. 20-22 grader. Noen frøsorter må ha det mørkt for å spire, bl.a stemorsblomster. Det står som oftest på frøposen.

Du trenger ikke å så hele posen på en gang. Så så mange som du tror du trenger, pluss noen få til, just in case ... De overskytende frøene kan du oppbevare til neste vår. Legg frøposen i en tett iskremboks el. lign og sett den i kjøleskapet.

Når frøene har spirt og plantene har blitt så store at de har fått sitt første par m. "riktige" blader, prikler jeg de enkeltvis over i nye, rene potter eller plantebrett. Hvis en ikke ønsker å kjøpe nye potter hvert år, må pottene vaskes godt! Ellers kan det være rester av jord som inneholder smitte og frøplantene kan dø.

Når en skal prikle er det lurt å holde i et av bladene og ikke stilken. Hvis stilken brekker, er planten ferdig fortvilet . Hvis derimot et blad slitner, så vokser det et nytt ut igjen enig . Bruk en blyant eller en tynn pinne og løft forsiktig ut en og en plante og plant i veksttorv, gjerne iblandet litt perlite (fåes hos Plantasjen m.fl.) Vanne lett. En liten og nyplantet frøplante drukner hvis du pøser på med vann.

Det var dagens "leksjon". Mer om såing, stell, hva du kan så og når osv finner du her:

http://www.hagegal.info/artikler-sommerblomster.php

http://www.hushjemhage.no/hage/plant_sommerbl.htm (veldig grei hagekalender)

Noen planter som har lang utviklingstid er bl.a disse:
Såes tidlig (februar/ mars – obs! Forutsatt at du kan gi de litt ekstra lys)

Ageratum – blåkorg
Alcea rosea – stokkrose
Capsicum - chili
Cleome - paradisblomst
Coleus (Solestemon) palettblad
Cosmos – pyntekorg
Dahlia – georgine
Gazania - påfuglblomst
Impatiens - flittiglise
Lobelia
Nicotiana –prydtobakk
Verbena
Viola – stemorsblomst
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-03-31 18:04    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bumper denne litt. Nå nærmer det seg tiden da vi begynner å forberede såing av blomstererter, solsikker og blomkarse. Jeg skal ikke så på et par uker enda, altså.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-05-11 18:13    Tittel: Svar med Sitat

Nå har vi sådd. blid Jeg pleier å så ute når heggen blomstrer, for da skal visst jorden være passe varm for de små frøene. Vi har sukkererter, gule, oransje og røde gulrøtter, ringblomster, zinnia, blomstererter og blomkarse. Jeg finner ikke igjen solsikkefrøene, så dem har vi ikke sådd. fortvilet Lurer på hvilken "lur" plass de posene havnet på. Jeg kjøpte minisolsikker og noen røde, høye i tillegg til vanlige gule.

Jeg burde sikkert startet blomkarsen innendørs, men tiden løp rett og slett fra meg. Jaja. Nå er det iallefall bare å vente på de små spirene.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Katinka
Stamgjest


Ble Medlem: 23 Apr 2008
Innlegg: 267
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2008-05-11 18:18    Tittel: Svar med Sitat

Så flinke dere er!

Jeg har brukt å så sukkererter, gulrøtter, mais og redikker. Men etter at vi bygde garasje, så er det for mye skygge der. Og vi har rett og slett ikke hatt tid til å opparbeide nye felt et annet sted. Det er litt synd, for det er veldig koselig å la barna få forsyne seg fritt av grønsaker fra hagen.

Men kanskje neste år? Nå får jeg nøye meg med å luke i jordbærbeddet og fjerne gamle skudd hos bringebæra. Så litt har jeg å holde på med likevel.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group