En veranda som kan brukes hele Äret

Skulle Ăžnske....

Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Lalla
Uerstattelig

Ble Medlem: 08 Des 2006

InnleggSkrevet: 2008-02-14 15:06    Tittel: Skulle Ăžnske.... Svar med Sitat

at "noen" (les: Droopy) skjÞnner at jeg slett ikke er flink med vekster, men at jeg gjerne vil ha flotte krukker og potter rundt omkring nÄr vÄren kommer.

Kommer til poenget nÄ; da trenger nemlig jeg pÄminnelser om nÄr det er lurt Ä sÄ ting, "prikle", plante ut, gjÞdselopplegg osv og ikke minst hva slags ting jeg kan tenkes Ä ikke ta livet av.

Kan jo nevne at mine stakkars barn har kommet hjem med solsikker i melkekartonger, og kan trygt si at de ikke slo noen rekorder i hĂžydekonkurranser... Visnet vel trygt i melkekartongen fortvilet

SÄ da var utfordringen sendt, akkurat nÄ ser jeg ut pÄ Trondheimsfjorden som "gÄr kvit" og tenker at det nok ikke er i morra jeg mÄ starte arbeidet, men det kan jo hende jeg tar skammelig feil????

Det er bedre Ä angre pÄ det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007

InnleggSkrevet: 2008-02-14 18:47    Tittel: Svar med Sitat

"Noen" bÞr absolutt ta tak i dette med sÄingen, men jeg tviler pÄ at jeg er det lureste valget. Jeg har sikkert fylkesrekord i antall sÄdde frÞ med null-resultat i ferdige planter. flau Jeg er skikkelig dÄrlig pÄ Ä sÄ!

Jeg klarer Ä sÄ ute, altsÄ. Alt som kan sÄes rett ut, eller som kan sÄes midt i april for utplanting midt i mai, gÄr som regel greit. Dermed har jeg suksess med sukkererter, gulrÞtter, ringblomster, blomkarse og solsikker.

Jeg kan ikke fordra Ä prikle. Derfor breisÄr jeg ikke, men sÄr to-tre frÞ i potter og deler rotklumpen i tilfelle der kommer mer enn en plante utav det. Mine krukker skal i Är bestÄ av blomstererter i en pyramide, med blomkarse pÄ kanten. Jentene skal fÄ sÄ solsikker, men ikke fÞr midt i april.

De mest ihuga gartnerne er nok allerede i gang med Ä sÄ stemorsblomst, lobelia, blÄstrÄle og andre lekkerbiskner. Jeg overlater gleden til dem, og foretrekker Ä kjÞpe plantene ferdig til utplanting. Det gjÞr jeg "nÄr heggen blomstrer", sÄ tidspunktet kan variere fra Är til Är.

Jeg bruker gjÞdningspinner i krukkene mine. Der stÄr hvor mange som skal nedi hvilken stÞrrelse krukke, og sÄ gjentar jeg prosessen etter en mÄned. Jeg gjÞdsler ikke med en gang jeg planter, jeg venter en ukes tid for ikke Ä skade rÞttene. Jeg tror jeg skal rope pÄ Sol, for hun sÄr masse.
Sol
Stamgjest

Ble Medlem: 20 Nov 2007

InnleggSkrevet: 2008-02-14 22:26    Tittel: Svar med Sitat

Som man roper i skogen, fÄr man svar.... knegg .

Ja, jeg mÄ bare innrÞmme at jeg sÄr mye og gjerne altfor mye rÞdme glis .

Jeg elsker Ä putte frÞ i jorden og se smÄ grÞnne spirer titte opp. Det er et stort under hver gang! Er det noe riktig sjeldent jeg har sÄdd og er ekstra forventlingsfull, sÄ hander det at jeg bruker lupe for Ä se om noe grÞnt dukker opp snart fnis .

Vel, hm, hva skal jeg si. FÞler forventningspresset sige pÄ.... puh
NÄr det gjelder sommerblomster, sÄ er min erfaring at det ikke lÞnner seg Ä sÄ for tidlig. Det er veldig fristende, men resultatet blir gjerne noen bleke og stenglete pistrer som strekker seg etter lyset. Selv om vi synes februar begynner Ä bli lysere, er det lyset i vinduskarmen langt fra nok lys til smÄ spirer.

Jeg bruker sÄjord, ikke veksttorv (selges hos Plantasjen, Oasen m.fl) . (FrÞet inneholder nok nÊring til at en plante kan vokse ca. 14 dager etter spiring, sÄ ekstra nÊring fÞr det er ikke nÞdvendig). Etter sÄing settes pottene lyst og med gjennomsiktig plast over (stikk noen smÄ luftehull). Spiretiden varierer, men er gjerne oppgitt pÄ frÞposen. Vanlig romtemperatur er greit under spiringen. Straks frÞene har spirt, bÞr de settes kjÞligere, men med godt lys. Det beste er om du har et planterom med vekstlys (lysarmaturer beregnet pÄ planter).

En hovedregel er at jo varmere plantene stÄr, jo mer lys krever de. De vokser ogsÄ raskere nÄr det er varmt og det er slett ikke Þnskelig. De blir tettere og finere nÄr tempen ikke er for hÞy. Passe temperatur er rundt 12-14 grader. Vanlig stuetemperatur er altsÄ ikke det helt ideelle! Et rom med vindu mot sÞr er heller ikke sÄ ideelt. NÄr sola stÄr pÄ midt pÄ dagen, kan det bli altfor varmt og plantene kan dÞ, eller bli svekket.
Jeg plugger lysarmaturene i et tidsur, sÄ lyset slukkes om natten.

For Ä fÄ lubne og flotte planter, kan det lÞnne seg Ä pinsere de nÄ og da (knipe toppskuddet sÄ de skyter flere skudd og forgrener seg bedre)

Fortsettelse fÞlger senere. NÄ er det snart krim pÄ TV .... glis .
Til Toppen
Vivan
Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006

InnleggSkrevet: 2008-02-14 23:20    Tittel: Svar med Sitat

Jeg sniklytter litt i denne trÄden.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2008-02-15 09:49    Tittel: Svar med Sitat

Jeg lytter veldig Äpenlyst. enig Hva pleier du Ä sÄ i, Sol? Jeg bruker iskrembokser, rÞmmebegre, melkekartonger, sÄnne bokser som man kjÞper ball i, ja, stort sett alt mulig som er litt stÞrrelse pÄ, som kan stÄ i karmen. Og sÄ plastfolie pÄ toppen. Strikkepinner er fine til Ä stikke luftehull med. De mini-drivhusene med jiffy-potter er veldig kjekke, men jeg trenger dem ikke for Ä sÄ de nesten-idiotsikre tingene jeg sÄr.
Vivan
Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006

InnleggSkrevet: 2008-02-15 10:06    Tittel: Svar med Sitat

Et problem (for meg) har vÊrt at nÄr jeg kjÞper frÞpakker ("den, og den og den og den ... og iallefall den") sÄ stÄr jeg der med en million frÞ! Og sÄ mange planter trenger jeg ikke av hvert slag.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2008-02-15 10:13    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kjenner til det! glis Siden jeg stort sett sÄr ute, sÄr jeg dobbelt sÄ mange som jeg tror at jeg trenger. Det blir litt svinn pÄ grunn av snegler, fugler og klÄfingrete unger. FrÞposen bretter jeg, setter en binders pÄ og sparer til Äret etter. Der stÄr som regel holdbarhetsdato pÄ den, og de tÄler gjerne lagring minst ett Är til, selv om spireprosenten da gÄr ned.
Sol
Stamgjest

Ble Medlem: 20 Nov 2007

InnleggSkrevet: 2008-02-17 18:32    Tittel: Svar med Sitat

Jeg sÄr som oftest i middels store plastpotter, men alt kan egentlig brukes. Husk bare pÄ at frÞ kan ha forskjellig spiretid, sÄ for mange sorter i hver potte er ikke sÄ lurt. BittesmÄ frÞ skal ikke dekkes, men de litt stÞrre skal dekkes m. litt jord.
Det beste er Ä sette pottene i et kar med vann og sÄ la de trekke til seg vann sÄ jorden er passe fuktig, ikke klissvÄt. NÄr du har sÄdd dusjes potttene lett med vann og sÄ dekkes pottene med gjennomsiktig plast og settes i romtemnperatur, ca. 20-22 grader. Noen frÞsorter mÄ ha det mÞrkt for Ä spire, bl.a stemorsblomster. Det stÄr som oftest pÄ frÞposen.

Du trenger ikke Ä sÄ hele posen pÄ en gang. SÄ sÄ mange som du tror du trenger, pluss noen fÄ til, just in case ... De overskytende frÞene kan du oppbevare til neste vÄr. Legg frÞposen i en tett iskremboks el. lign og sett den i kjÞleskapet.

NÄr frÞene har spirt og plantene har blitt sÄ store at de har fÄtt sitt fÞrste par m. "riktige" blader, prikler jeg de enkeltvis over i nye, rene potter eller plantebrett. Hvis en ikke Þnsker Ä kjÞpe nye potter hvert Är, mÄ pottene vaskes godt! Ellers kan det vÊre rester av jord som inneholder smitte og frÞplantene kan dÞ.

NÄr en skal prikle er det lurt Ä holde i et av bladene og ikke stilken. Hvis stilken brekker, er planten ferdig fortvilet . Hvis derimot et blad slitner, sÄ vokser det et nytt ut igjen enig . Bruk en blyant eller en tynn pinne og lÞft forsiktig ut en og en plante og plant i veksttorv, gjerne iblandet litt perlite (fÄes hos Plantasjen m.fl.) Vanne lett. En liten og nyplantet frÞplante drukner hvis du pÞser pÄ med vann.

Det var dagens "leksjon". Mer om sÄing, stell, hva du kan sÄ og nÄr osv finner du her:

http://www.hagegal.info/artikler-sommerblomster.php

http://www.hushjemhage.no/hage/plant_sommerbl.htm (veldig grei hagekalender)

Noen planter som har lang utviklingstid er bl.a disse:
SĂ„es tidlig (februar/ mars – obs! Forutsatt at du kan gi de litt ekstra lys)

Ageratum – blĂ„korg
Alcea rosea – stokkrose
Capsicum - chili
Cleome - paradisblomst
Coleus (Solestemon) palettblad
Cosmos – pyntekorg
Dahlia – georgine
Gazania - pÄfuglblomst
Impatiens - flittiglise
Lobelia
Nicotiana –prydtobakk
Verbena
Viola – stemorsblomst
Til Toppen
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2008-03-31 18:04    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bumper denne litt. NÄ nÊrmer det seg tiden da vi begynner Ä forberede sÄing av blomstererter, solsikker og blomkarse. Jeg skal ikke sÄ pÄ et par uker enda, altsÄ.
Droopy
Ugressluker
Ugressluker

InnleggSkrevet: 2008-05-11 18:13    Tittel: Svar med Sitat

NÄ har vi sÄdd. blid Jeg pleier Ä sÄ ute nÄr heggen blomstrer, for da skal visst jorden vÊre passe varm for de smÄ frÞene. Vi har sukkererter, gule, oransje og rÞde gulrÞtter, ringblomster, zinnia, blomstererter og blomkarse. Jeg finner ikke igjen solsikkefrÞene, sÄ dem har vi ikke sÄdd. fortvilet Lurer pÄ hvilken "lur" plass de posene havnet pÄ. Jeg kjÞpte minisolsikker og noen rÞde, hÞye i tillegg til vanlige gule.

Jeg burde sikkert startet blomkarsen innendÞrs, men tiden lÞp rett og slett fra meg. Jaja. NÄ er det iallefall bare Ä vente pÄ de smÄ spirene.
Katinka
Stamgjest

Ble Medlem: 23 Apr 2008

InnleggSkrevet: 2008-05-11 18:18    Tittel: Svar med Sitat

SĂ„ flinke dere er!

Jeg har brukt Ä sÄ sukkererter, gulrÞtter, mais og redikker. Men etter at vi bygde garasje, sÄ er det for mye skygge der. Og vi har rett og slett ikke hatt tid til Ä opparbeide nye felt et annet sted. Det er litt synd, for det er veldig koselig Ä la barna fÄ forsyne seg fritt av grÞnsaker fra hagen.

Men kanskje neste Är? NÄ fÄr jeg nÞye meg med Ä luke i jordbÊrbeddet og fjerne gamle skudd hos bringebÊra. SÄ litt har jeg Ä holde pÄ med likevel.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar pć Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gć Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

phpBB.no - Norsk phpBB support