En veranda som kan brukes hele året


Scrapbooking?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Andre hobbyer
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-02-04 00:11    Tittel: Scrapbooking? Svar med Sitat

Jeg vurderer å begynne å lage til fotoalbum, jeg tar jo en del bilder. Men det er litt kjedelig med bare bilder og litt skrift. Samtidig synes jeg veldig mange scrappere tar fullstendig av med farger og bånd og tilbehør, i den grad at jeg synes det er stygt.

Har dere noen ideer? Jeg skal på Clas Ohlson i morgen og kjøpe fotopapir i vanlig størrelse og kanskje album med svarte sider, det tror jeg de har der. Men hva kan man pynte med uten at det blir for mye?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-02-04 09:38    Tittel: Re: Scrapbooking? Svar med Sitat

Agathe skrev:
Jeg vurderer å begynne å lage til fotoalbum, jeg tar jo en del bilder. Men det er litt kjedelig med bare bilder og litt skrift. Samtidig synes jeg veldig mange scrappere tar fullstendig av med farger og bånd og tilbehør, i den grad at jeg synes det er stygt.

Har dere noen ideer? Jeg skal på Clas Ohlson i morgen og kjøpe fotopapir i vanlig størrelse og kanskje album med svarte sider, det tror jeg de har der. Men hva kan man pynte med uten at det blir for mye?


Meldte meg på kurs en gang, men det kurset ble ikke noe av. Og det ble ikke mine albumplaner heller. Enig med deg i at det ofte blir alt for mye pynt. Nille har også en del utstyr. Ta en titt der også. Jeg foreslår at du rett og slett bare bruker litt mindre stæsj. Selv har jeg havnet i kategpri "fotobok". Men ære være den som orker å lage personlige album.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-02-04 10:31    Tittel: Svar med Sitat

Nei, det blir vel gjerne bare fotobok. Jeg lurer på om det blir helt feil å kalle det scrapping, jeg tror jeg skal tone det helt ned og ikke engang ha tekst på. Bare bilder. Jeg er litt minimalist, nemlig.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-02-04 10:42    Tittel: Svar med Sitat

Agathe skrev:
Nei, det blir vel gjerne bare fotobok. Jeg lurer på om det blir helt feil å kalle det scrapping, jeg tror jeg skal tone det helt ned og ikke engang ha tekst på. Bare bilder. Jeg er litt minimalist, nemlig.


Kan bli veldig fint det også. Jeg har gjort det sånn mest av latskap flau.
Men nå har jeg bestilt fotobok på nettet. Fikk tips av ei venninne. Hennes var kjempestilig! Og da ble jeg selvsagt fristet fnis.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-04 10:57    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har opplevd å sitte og bla i et scrappet album og bli mer opptatt av stæsjet enn av bildene. Det blir litt feil i mine øyne. På den annen side kan litt dekor bidra til å fremheve stemningen i bildene, og da blir det kjempeflott. Det med å finne balansen blir veldig individuelt, siden smaken er så forskjellig. Liker man ikke stæsj, lager man fotobok.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Begonia
Suppe såpe frelse


Ble Medlem: 22 Okt 2007
Innlegg: 656
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2008-02-04 11:05    Tittel: Svar med Sitat

Agathe skrev:
Nei, det blir vel gjerne bare fotobok. Jeg lurer på om det blir helt feil å kalle det scrapping, jeg tror jeg skal tone det helt ned og ikke engang ha tekst på. Bare bilder. Jeg er litt minimalist, nemlig.


Jeg liker også at det blir litt enkelt, og gjerne litt elegant når jeg skal lage fotobøker. Men jeg har erfart at det er veldig nyttig å tekst til bildene. Sånne bøker skal gjerne overleve både en og to og tre generasjoner. Og jeg har selv sittet med min mors gamle album uten tekst. Og det oppleves ganske leit å ikke vite hvem som er på bildene og når de er tatt.
_________________
http://troenderfaar.blogspot.com/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-02-04 12:48    Tittel: Svar med Sitat

Jeg liker å lage album, men jeg gjør det relativt enkelt.

Det kommer litt an på hva slags bilder det er. Hvis det er et "kunstnerisk" bilde, får det kanskje stå alene på siden sin, for å komme til sin rett. Hvis det er diverse aktiviteter, ferieminner e.l, forsøker jeg å legge opp en layout som gjør det både dekorativt og "riktig" i forhold til hva vi opplevde.

Det hender jeg tar ut en detalj fra bildet, forstørrer det, og limer det inn et passende sted på siden. Av og til lager jeg også flere kopier av en detalj, og bruker som dekor.

Det hender også at jeg tegner litt i albumet.

Hvis jeg har tatt vare på visittkort fra restauranter, billetter, pressede blomster, kart, sand fra stranda, mynter etc. kan disse også havne i albumet, dersom det er en ferieminnebok. Men jeg kjøper ikke masse pynt som ikke har noe med saken å gjøre.

Jeg synes det er fint med tekst. Hvor og når og hvem. Slike ting som er lett å huske der og da, men som blir borte fra hjernen forbløffende fort.

Noen ganger er teksten stor og tydelig og en viktig del av helheten. Da bruker jeg bred penn og kalligraferer.

Andre ganger vil jeg at teksten skal være diskret og ikke forstyrre for bildet.

Jeg har fått sansen for løse ark! For da kan man lage albumsider i den rekkefølgen man har lyst til, uten å tenke på at det må være kronologisk, eller uten å tenke på om man har nok sider i albumet, evt. at det blir for mange tomme sider til slutt.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-02-04 12:53    Tittel: Svar med Sitat

Det med forstørrelse av detaljer var ingen dum idé. Jeg tenkte jeg skulle begynne med å lage album av samboerens Kenya-tur. Han var på safari der i høst. Så skal jeg lage ett fra Køben-turen senere.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-02-04 12:59    Tittel: Svar med Sitat

Det største problemet mitt er egentlig at jeg ikke får gjort det. flau Jeg har tusenvis av bilder liggende, og jeg vet at jeg liker å lage album, jeg må bare sette av tid og komme i gang.

Etter at vi begynte å ta digitale bilder, blir de stort sett liggende på PC'en eller på DVD'er. Enda vi vet godt hvordan vi kan få dem på papir, enten vi skriver ut selv eller sender det et sted.

Noe av problemet er vel at vi tar 10 ganger flere bilder enn før, så det blir for mange. Det må sorteres og velges ut, og det blir ikke gjort.

Og så er det det at vi nå kan ta utsnitt eller gjøre annet etterarbeid på bildene. En veldig flott mulighet... som jeg skal gjøre når jeg får tid. knegg

Men som sagt... det er vel bare å komme i gang. Jeg lurer også litt på de der fotobøkene som blir trykket og innbundet. Det kunne kanskje være en snarvei for å få ting ut på papir.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-02-04 13:05    Tittel: Svar med Sitat

Vi har jo fotoskriver som nesten ikke er brukt, så jeg tenkte jeg kunne ta den i bruk. Må bare få tak i noe ordentlig papir først.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2008-02-04 20:30    Tittel: Svar med Sitat

Vi holder oss til "gammeldags" speilreflekskamera, jeg er ikke veldig flittig med å sette inn i album, men etter ferier blir det satt inn litt bilder, da blir det bildene på svarte albumsider, skrift/ tekst med sølvtusj og så limer jeg inn billetter fra badeland, kabelbaner, kanskje noe fra butikker og andre småminner jeg har en tendens til å ta med meg!

Kjenner at jeg er litt sær, jeg synes kanskje scrapbooking egner seg like godt til kort og oppmerksomheter, er enig med Droopy at det er synd dersom det er scrapdetaljene og ikke bildene som får oppmerksomheten! enig
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-02-04 23:51    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har speilrefleks med film også. Vi har faktisk to. Og to digitale speilreflekser og ett kompaktkamera. Men vi gjør sjelden noe med bildene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-05 10:17    Tittel: Svar med Sitat

Da syns jeg faktisk at det er på tide at dere gjør det.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Andre hobbyer Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group