En veranda som kan brukes hele året


Er det våren?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-01-31 21:09    Tittel: Er det våren? Svar med Sitat

Nei, det er nok ikke det, men når julerosene ser slik ut i januar, kan man begynne å tro på at våren nærmer seg, ikke sant?

Helleborus atrorubens:



Det er like før vi har snøklokker også. hyper Krokusene stikker laaangt opp av jorden, og en av irisene har begynt å vifte med knoppene.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-14 21:07, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-01-31 23:25    Tittel: Svar med Sitat

Jøss! Her har vi metervis med snø...
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-01 11:34    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har ønsket meg snø i et par måneder, men den kommer bare på snarvisitt, og så forsvinner den igjen. Poff!
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Polkasau
Stamgjest


Ble Medlem: 27 Jan 2008
Innlegg: 101
Bosted: Møre og Romsdal

InnleggSkrevet: 2008-02-01 12:04    Tittel: Svar med Sitat

Jeg måtte hyve den lille snøen som har kommet oppå beddene mine for å stagnere veksten litt. Kjedelig når tulipanene har kommet tre cm opp i desember.. men heldigvis har det kommet noe snø nå som har ligget litt. Håper den kan bremse veksten litt nå.

Men gleder meg til våren ja?? Ikke tvil om det nei. Frø er allerede kommet i hus, og planlegging av nytt staudebed er igang blid

blomst
_________________
Den eneste som kan hindre deg i å lykkes er deg selv!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-01 12:45    Tittel: Svar med Sitat

Åh, nytt bed, så spennende! Hva skal du ha oppi? Kan du ikke lage en tråd om det, der du fotograferer fra start til slutt, så vi får følge med? hyper
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Polkasau
Stamgjest


Ble Medlem: 27 Jan 2008
Innlegg: 101
Bosted: Møre og Romsdal

InnleggSkrevet: 2008-02-01 15:59    Tittel: Svar med Sitat

Vet ikke helt hva jeg skal ha oppi enda. men når man har to mål tomt er det myyyyye hage å ta av. Det som var her fra før var mest frukttrær som plommer, moreller, epler og pærer, og rips hehe. Jeg har spedd på med solbær, gressløk, kirsebær og rabarbra.

Ifjor laget jeg ett staudebed med ymse ting oppi, er spent på hva som overlevde vinteren nå hehe. Og så ett tulipanbed (ble meget vellykket), og et med noen rester oppi. Jeg var så frekk at jeg gravde opp noen fra der jeg bodde før og tok med meg fnis

Ellers holder vi på å beplante en skråning. Men den er så stor at det vil ta noen år tenker jeg.

Det bedet jeg skal lage til våren/sommeren nå skal fungere som en rabatt/hekk. Det er på kanten av ene plenen og oppå en steinmur hvis dere skjønner. Lurer litt på å ha bare en sort plante oppi, men siden det blir 6-7 meter langt kan jo kanskje det bli litt kjedelig.

Det beste med sommeren er å grave i hagen blid har alltid jord under neglene da fnis

Det triste er at vi har utrolig mye brunsnegler og rådyr her. De ødelegger mye.. hm Men jeg har begynt å bruke kakaoflis i beddene og det ser ut til å holde de litt på avstand knegg
_________________
Den eneste som kan hindre deg i å lykkes er deg selv!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-01 17:45    Tittel: Svar med Sitat

Usj, snegler er det verste som fins. Jeg kjemper hardt hvert eneste år, men hva hjelper det når ikke naboen gjør det? Nå har vi fått liljebiller også. Heldigvis gjør ikke hjort og rådyr noen skade akkurat her vi bor, så dem slipper jeg å tenke på.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-01 17:47    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fikk en alarmtelefon fra min mor, og måtte skynde meg ut. Nå er altså de to første uteplantene innkjøpt, minst to måneder for tidlig, men jeg klarte ikke å dy meg. Det er to nye juleroser. La meg få presentere dem for dere:

Helleborus orientalis yellow spotted:



Helleborus orientalis "Tutu", den er anemoneblomstrende, men det viser ikke her:



Nå må vi bare holde liv i dem til det er utplantingsklart. Jeg er litt flau over meg selv, kjenner jeg. flau
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-01 20:35, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-02-01 20:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er skikkelig imponert! Nydelige.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-01 20:35    Tittel: Svar med Sitat

Ja, ikke sant at de er. kry
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Polkasau
Stamgjest


Ble Medlem: 27 Jan 2008
Innlegg: 101
Bosted: Møre og Romsdal

InnleggSkrevet: 2008-02-02 09:57    Tittel: Svar med Sitat

Droopy skrev:
Nå har vi fått liljebiller også.


Liljebillene er noe hersk. Min mor er meget plaget av de, men fikk kjøpt en spray på plantasjen som var ganske effektiv. Ellers går hun og plukker de også. Jeg hadde en liljebille ifjor, men så heldigvis ikke fler. Håper jeg klarte å hindre en invasjon enig

Juleroser er jo bare helt nydelig. Er så herlig med blomster som kommer allerede i januar, har lyst på sånne selv jeg.

Kommer de gjennom snøen, eller må det være bart før de kommer opp?
_________________
Den eneste som kan hindre deg i å lykkes er deg selv!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-02 10:27    Tittel: Svar med Sitat

Har man en liljebille, har man som regel flere. Jeg håper at kulden har tatt en del av dem, for ellers får jeg det travelt til sommeren. fortvilet

Julerosene må ha det bart før de begynner å blomstre, tror jeg. Jeg har aldri sett dem komme gjennom snøen, sånn som snøklokkene av og til gjør.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Polkasau
Stamgjest


Ble Medlem: 27 Jan 2008
Innlegg: 101
Bosted: Møre og Romsdal

InnleggSkrevet: 2008-02-02 14:46    Tittel: Svar med Sitat

Ok, jeg har et bed som ligger i le. Altså ikke så mye snø der. Det er jo mulig å plante noen der da glis

Her har det ikke vært kaldt nok til å ta knekken på noe som helst av småkryp i år. Det må være under -20 i over en uke skal det ha noen effekt. Og det har jeg ikke sett enda iår nei.. Men vinteren er ikke over enda, kryss fingrene!
_________________
Den eneste som kan hindre deg i å lykkes er deg selv!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-02-02 17:36    Tittel: Svar med Sitat

Jeg vil ikke ha -20 i over en uke! skremt: Jeg er ikke så kulde-elskende av meg. Nå har vi hele 8 cm snø, og det er jo storveis i denne ellers så snøfattige vinteren.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group