| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-09-16 19:06 Tittel: TÄler buskene jord litt opp pÄ stammen? |
|
|
Droopy, eller andre.
Vi holder pÄ Ä lage et opphÞyd blomsterbed. Med mur rundt. Da skal vi altsÄ fylle opp en god del jord, fÞr vi planter til igjen.
Oppi der stÄr det nÄ en ripsbusk og en solbÊrbusk. De har stÄtt der i noen Är, sÄ de har jo gode rÞtter. Derfor er det ikke sÄ kjekt Ä grave dem opp, synes jeg.
SpÞrsmÄlet er: TÄler stammene at jordnivÄet blir hÞyere? Eller bÞr vi "pakke inn" stammene pÄ en eller annen mÄte fÞr jorda fylles pÄ? _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vera Verandaens fĂžrste gjest

Ble Medlem: 01 Des 2006 Innlegg: 3154 Bosted: Ăstlandet
|
Skrevet: 2007-09-16 20:10 Tittel: |
|
|
Jeg ville tro at de tÄlte det, men jeg overlater spÞrsmÄlet til Droopy. _________________ Carpe
diem.______________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Droopy Ugressluker

Ble Medlem: 06 Jan 2007 Innlegg: 4378 Bosted: Ă
lesund
|
Skrevet: 2007-09-17 08:32 Tittel: |
|
|
Jeg har ikke peiling pÄ bÊrbusker, men jeg liker bÊr.
Det kommer an pÄ hvor mye du skal fylle opp, Vivan. Jeg vil tippe at 20-30 cm gÄr, men at mer vil bli et problem. De tÄler at man legger duk med bark og/eller single rundt seg, sÄ vekt- og pustemessig skal det gÄ.
Her er planterÄd fra BogrÞnt: http://www.bogront.no/frukt/planterad.html _________________ Mine beste venner stÄr med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Vivan Verandasjef

Ble Medlem: 30 Nov 2006 Innlegg: 4307 Bosted: KlĂŠbu
|
Skrevet: 2007-09-17 09:31 Tittel: |
|
|
Det er ikke nÞdvendig Ä fylle pÄ mer jord enn 20 cm akkurat der.
Det skal jo uansett ikke plantes noen planter tett inntill buskene. De skal fÄ plassene sine alene. Og fÞr vi heller pÄ jord, kan vi jo godt legge litt singel akkurat rundt stammene.
Satser pÄ at det gÄr bra, jeg. Takk, Droopy. _________________ - Vivan - ________________________________________________________________________ |
|
| Til Toppen |
|
 |
|