En veranda som kan brukes hele året


Vakkert bladverk

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-04 18:17    Tittel: Vakkert bladverk Svar med Sitat

Planten med striper i bladene i forkant er en knollvekst som heter Canna. De finnes i mange lekre fargevarianter. Denne heter C. Mexicana. Den andre planten med mørke blader er en salgs bronseblad (Rodgersia pinnata Chocolate)


Mørkbladet basilikum og en variegert utgave av gravmyrt ( vinca)

I forkant et pryydgress som har limegrønne blader. Det heter Milium effusum Aureum. Den mørkblada busken i bakgrunnen heter Physocarpus opulifolius Diabolo (blærespirea)


Heuchera (alunrot)er en av mine favoritter. Hvis ikke jeg husker feil, så er dette H. Velvet Night
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-04 20:55    Tittel: Svar med Sitat

Cannaen må vel inn om vinteren, og basilikumen, overvintrer den eller dør den? Jeg liker Heuchera, og har en som ligner din, men med et helt annet navn. Ikke så mørk. Limegrønne gress er fine som kontraster. Fine blader er like bra som blomster, de står så mye lenger.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-04 22:53    Tittel: Svar med Sitat

Å, ja, Cannaen må inn om vinteren. De må heller ikke være for fuktig under lagringen. Kan gjerne lagres på samme måte som begonia og lignende.
Basilikumen er dessverre bare ettårig og må såes på nytt hvert år. men den er jo både dekorativ og matnyttig, så ...

Jeg var så heldig å få tak i "en hel haug" med lekre Heuchera i sommer/høst, så jeg gleder meg ellevilt til å se de igjen til våren. Noen byttet jeg til meg og noen kjøpte jeg da Rolf Eide (Eides Stauder) var i byen i høst. For de som er glad i flott bladverk, er det noe å satse på! (Nyyyydelige sammen med bladlilje ( Hosta)!) Det er bare å ta turen innom hjemmesiden til Terra Nova Nurseries, så skjønner dere kanskje hva jeg mener knegg .
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-05 09:55    Tittel: Svar med Sitat

mumle Jeg er elendig både til å så og til å overvintre inne. Enten får de klare seg ute, eller så får de ikke bo her hos meg.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-06 22:26    Tittel: Svar med Sitat

Leucothoe waltheri Rainbow, en lav fin busk


Her er to busker, begge med limegrønne blader. Den bakerste er Physocarpus opulifolius Dart's Gold ( bølærespirea). Den lave i forkant er en type spirea. Begge er ypperlige som bakgrunn til mørkblada planter som f.eks. Heuchera
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-07 00:25    Tittel: Svar med Sitat

De har en veldig lys grønnfarge, så det har du nok rett i.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-07 12:16    Tittel: Svar med Sitat

Den gulblada blærespirean er også fin sammen med planter med blå blomster. Her har den selskap av blå fioler og Iris latifolia i bakgrunnen


Euonymus Emerald'n Gold t.h. og E. Emerald Gaiety har flotte blader. Dette er lave busker som også kan klatre, om de får noe å støtte seg på. Her er de sammen med en stemorsblomster


En ganske ny staude i salg er Eupatorium Chocolate, som har rødbrune blader og stilker


En plante som har dekorative blader og en litt artig utvikling er denne prydrabarbraen. Bladene forandrer seg ganske kraftig fra den kommer opp om våren og til de er fullt utviklet.
Her er den i et tidlig staium


Her er den litt senere


Og til slutt blir den slik. Jeg liker planter med store blader
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-07 15:31    Tittel: Svar med Sitat

Så lekkert det ble med lime og blått! Og den prydrabarbraen var femmenalt flott, om jeg får si det slik. Jeg ønsker meg plass til å ha sånne kjempestore stauder. Jeg har ikke det nå, selv om jeg later som. :kneggnisse:
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-07 17:44    Tittel: Svar med Sitat

Det er fint å ha god plass når det er mye en gjerne vil ha :kneggnisse: .
Det finnes mange stilige Rheum (prydrabarbra) En av de jeg gjerne skulle hatt tak i heter R. Ace of Spades. Bladene har lekker mørk rød underside.

Her er en som heter Rheum alexandrae og er et såkalt samlerobjekt. Min ble sådd av frø fra STA (Svenske Trãdgårdsamatõrerna)


Dette er en type prydeple som heter Malus Royalty. Den har flotte mørke blader, pluss mørke mini-miniepler
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-07 18:19    Tittel: Svar med Sitat

Dronningens forkle, den har jeg også, men den har ikke blomstret. Prydepletreet ditt er fint.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-07 19:28    Tittel: Svar med Sitat

Det tok noen år før Rheumen blomstret!

Her er en liten busk som i mine øyne har vakre blader. Jeg liker alt som er rødbrunt! Leucothoe Scarlettta


En vintergrønn busk med blanke, røde blader er Pieris japonica Katsura
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-07 19:56    Tittel: Svar med Sitat

Perilla frutescens nankinensis var laciniata .En ettårig sak (kan overvintre i stuevinduet om vintern)



Filipendula palmata Nana. Brukes mest for bladene skuyld, men den har rosa blomster (knoppen i midten tilhører en fiol)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-08 01:18    Tittel: Svar med Sitat

Jeg likte den med fiol. Den pierisen var jammen artig, med to ulike bladfarger samtidig.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-09 12:41    Tittel: Svar med Sitat

Pieris er fin på den måten at den er vintergrønn og i tillegg til de hvite blomstene får de som oftest røde nye skuddo m våren, så de har en litt spennende " årssyklus. " Det finnes også navnesorter med variegerte blader.

Bakerst Euonymus Emerald'n Gold. I forkant en gulbladet duftskjærsmin, Philadelphus coronaria Aureus. De blå blomstene tilhører en søt ettårig plante (Brachycome iberifolia)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-09 13:49    Tittel: Svar med Sitat

Det var et sart og lekkert arrangement.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-09 15:27    Tittel: Svar med Sitat

Lime er flott. Dette er en lysegul stemorsfiol og Coleus Exhibition Limelight. Begge er ettårige, men Coleus, praktspragle, kan oppbebares i stuevinduet om vinteren
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-09 17:59    Tittel: Svar med Sitat

Coleus er og blir en bestemorsblomst for meg. Lurer på om jeg skal driste meg til å forsøke å så litt til våren?
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-14 00:37    Tittel: Svar med Sitat

En ettårig dekorasjonsplante (Hibiscus Red Shield) og en limegrønn Tanacetum
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-20 11:57    Tittel: Svar med Sitat

Coleus er lett å så, så det er bare å sette i gang til våren. Hvis du først blir hekta på Coleus, så finnes det et voldsomt fargeutvalg. Jeg får nesten hjertestans når jeg er innom enkelte hjemmesider. Hvis noen vil se, så har jeg flere linker...

Her er en annen Coleus, en som heter Pallisandra. Ekstra fin blir den når sollyset skinner gjennom bladene


Skuddene til Clematis recta purpurea (stivklematis) er vakkert rødbrune om våren og utover forsommeren. Senere blir de mer grønne.Etterhvert får den "skyer" av små hvite blomster. (Litt uskarpt bilde...)


Her er en blomstrende plante. Denne klematisen klatrer ikke. Den blir ca. 1,5 - 2 m og vokser bare rett opp .(bør bindes litt opp) T.v. foran står en Hosta Frances Williams, pluss div.


Bladene til Cimicifuga simplex Brunette har en mørk og fin farge. En llott kontrastplante. Blir ca. 1,5 m
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-20 18:29    Tittel: Svar med Sitat

Er det bladverket som blir 1,5 meter, eller inkluderer du blomsterstanden også nå? Min er over to meter når den blomstrer, altså, min Cimicifuga racemosa "Atropurpurea". Den skal forresten flyttes neste år, den kommer ikke frem der den står.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-21 00:26    Tittel: Svar med Sitat

Min C. r. Atropurpurea blir høyere enn Brunette Den er nok rundt 2 meter, inkl. blomsterstanden Det er så flotte planter at de bør være synlig. Synd å gjemme bort noe slikt, hva blunk Og så deilig som blomstene dufter. Det kjennes flere meter unna. Det samme gjelder også Smilacina racemosa (klasefjær). Den dufter bare helt herlig!

Cimicifuga racemosa Atropurpurea er lysere i bladene. Her titter den opp bak en clematis som kryper bortover noen rotstubber
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-21 10:27    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det var det jeg trodde. Jeg liker dem om høsten, når admiralsommerfuglene sitter oppover rankene.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group