En veranda som kan brukes hele året


I krukker og kar

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-25 21:29    Tittel: I krukker og kar Svar med Sitat

Krukker er en av mine store lidenskaper. Det har som oftest blitt noen nye hvert år, men det er litt av en jobb å flytte de ut om våren og inn igjen om høsten. Jeg planter stort sett i alt det går an å få noe jord ned i, alt fra gamle panner, baljer, spann osv.

Jeg synes det er spennende å prøve ut forskjellige plantekombinasjoner. Ved å plante i krukker kan en prøve om planter kler hverandre, før en planter de ut i bedene. Da slipper en å grave opp igjen planten hvis de ikke kler hverandre. Hvis en har et parti i hagen som er kjedelig en periode på sommeren, kan en også "jukse" litt ved å sette en krukke der.





Det høye grå karet i midten er tanken til en gammel vannpumpe. Et hull ble boret i bunnen og det ble et fint plantekar. Det ville jo være for ille å kaste noe som kan gjenbrukes
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-11-25 22:18    Tittel: Svar med Sitat

Nydelig, alt sammen. Så flink du er! Jeg er glad du er her, Sol. Jeg har ikke peiling på krukkeplanting, men nå fikk jeg lyst til å forsøke meg.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-11-25 22:29    Tittel: Svar med Sitat

Så nydelig! Jeg er også glad i krukker.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-26 01:47    Tittel: Svar med Sitat

Har aldri prøvd krukker jeg heller. Sørger du for å lage hull i bunnen når du bruker kopper og kar?
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-26 10:33    Tittel: Svar med Sitat

Ja, det er en nødt til, ellers blir det en kortvarig glede. Hvis det ikke er hull i bunnen, drukner plantene når det regner mye. Min mann borer noen hull i bunnen med et litt tykt bor. Så legger jeg en bit fiberduk over hullene (for å hindre snegler i å komme inn og legge egg) , fyller på litt lecagrus eller noe annet drenernde og legger fiberduk over ( for å hindre jorda i å sige ned i grusen og tette dreneringen).

Så er det bare å fylle på med god jord, kugjøselkompost osv. (Jeg blander gjerne veksttorv, kugjødsel, litt dekkbark og grov sand) og plante i vei. Hvis krukka ikke er spesielt stor, tørker plantene fortere ut, så det kan lønne seg å blande inn litt swellgel, men helst ikke helt i toppsjiktet ( for å unngå at det blir liggende sånn blanke geleklumper oppå jorden)





Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-11-26 10:44    Tittel: Svar med Sitat

Jeg hadde takløk i en krukke en gang. Nå er de spredd innimellom primulaene for å vokse seg fete igjen. Det hadde sikkert litt med næringsmangel å gjøre. flau
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-26 10:48    Tittel: Svar med Sitat

Hvis jeg planter takløk i bakken, så napper skjæra de opp sjokk . De får aldri vokse seg utover og bli til en stor gruppe. Planter jeg de i krukke, så får de stort sett stå i fred
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-11-26 10:58    Tittel: Svar med Sitat

Den svarte Ophipogonen, setter den sideskudd i krukke? Min står i steinbedet, og de er flinke sideskuddsettere oppi der, både den grønne og den svarte.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-11-26 11:02    Tittel: Svar med Sitat

Har bare tenkt på å ha mer "ordinære" sommerblomster i krukker. Dette så jo veldig spennende ut. Krukkene stå ute hele året, ja?
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-26 22:38    Tittel: Svar med Sitat

Hvis en bruker frostsikre krukker, kan de stå ute hele året. Men en bør gjerne sette de inn under tak, eller inni garasjen, slik at de ikke blir søkkvåte og bunnfryser. Da kan de sprenges eller skades. Plantene overvintrer også bedre om krukken står under tak.

Jeg bruker slett ikke bare sommerblomster i kkrukker. Bruker spesielt mye bladplanter som f.eks. Hosta ( bladlilje) , Heuchera som jo finnes i de mest utrolige farger sikle (alunrot ), prydgress og andre ting. Fordelen med bladplanter er at det er selve bladene som er det viktigste, som gir gir karakter og farger (eller har fin form) . Tenk på at noen stauder blomstrer og er fin bare en kort periode og så kan det være ganske pjuskete greier. En kombinasjon av sommerblomster og stauder kan også være veldig bra. F. eks. kan en bruke Ajuga (krypjonsokkoll) som et fargerikt innslag til å henge ned på sidene og som kontrast til blomster eller bladfarger. De finnes også i forskjellige bladfarger, mørk rødbrunt, rosavariegert m.m.
Det er kun fantasien som setter grenser, så det er bare å prøve seg frem. Og tenk så spennende resultatene kan bli !

Droopy: Ja, Ophiopogon setter utløpere i krukke også. Jeg har foreløpig ikke plantet ut mine i noen bed.
Ophiopogon er lekker sammen med sølvgrått, cerise, lime og andre farger som fremhever de mørke bladene. Hvis de plantes med bare mørk jord rund, "forsvinner" de nesten.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-11-27 00:35    Tittel: Svar med Sitat

Så spennende! Jeg må prøve til våren.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-27 10:52    Tittel: Svar med Sitat

En kombinasjon av forskjellig bladverk kan også være spennende. Det er fint, selv om plantene ikke blomstrer


Lønnetrær finnes i mange flotte fargevarianter og mange kan passe i krukke. Her er det Acer shirasawanum Aureum t. v. og Aver palmatum Dissectum Garnet t. h. bakerst


Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-11-27 12:14    Tittel: Svar med Sitat

Jøss, stilig! Jeg kommer til å få en kant som skal dekkes med noe. Og nå har jeg i alle fall noen ideer om hva det kan være. Har tenkt på gress, busker etc. Men det er inn mot huset, og gress blir bare gult og ikke pent (og må klippes.. Og busker blir heller ikke bra, tror jeg. Kanskje det kan gå med noen krukker. Må tenke litt på den.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-27 13:24    Tittel: Svar med Sitat

Det er enklere med krukker i grupper, enn med bed. Hvis bedet er helt inntil huset, blir det verre når en skal male huset. Krukkene kan flyttes, men planter i bakken ... Og det er heller ikke populært når husbonden setter en stige midt opp i plantene og de klistres flate. Det kan bli et lite konfliktområde glis blunk .

Har en tregulv eller heller inntil husveggen og krukker oppå der, så er det ikke noe problem. Brukes litt store krukker, kan en også bruke klatreplanter(på stativ i krukka), for å få litt høyde på noen av plantene og så litt lavere foran eller rundt. Trenger du forslag til planter, så kan jeg også komme med det. Det ER så spennende å sette sammen planter jepp .
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-11-27 14:41    Tittel: Svar med Sitat

Sol skrev:
Det er enklere med krukker i grupper, enn med bed. Hvis bedet er helt inntil huset, blir det verre når en skal male huset. Krukkene kan flyttes, men planter i bakken ... Og det er heller ikke populært når husbonden setter en stige midt opp i plantene og de klistres flate. Det kan bli et lite konfliktområde glis blunk .

Har en tregulv eller heller inntil husveggen og krukker oppå der, så er det ikke noe problem. Brukes litt store krukker, kan en også bruke klatreplanter(på stativ i krukka), for å få litt høyde på noen av plantene og så litt lavere foran eller rundt. Trenger du forslag til planter, så kan jeg også komme med det. Det ER så spennende å sette sammen planter jepp .


Helt klart konfliktområde knegg. Trenger helt sikkert råd, men det blir ikke før til våren. Da skal innkjørselen justers litt og da må det graves osv. Og det er da jeg tror jeg får den kanten.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-11-27 14:41    Tittel: Svar med Sitat

Det er på skyggesida, det vet jeg jo allrede. Men har morgensol da.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-27 15:26    Tittel: Svar med Sitat

At det er på skyggesida er ikke noe problem. Det er masse planter som kan trives der! Kanskje legger du ut bilde etterhvert også?

Flere krukkesamlinger:
Dette partiet varierer i farger for hvert år. Det er det som er greit med krukker. En kan variere det hele, så det ikke blir likt fra år til år.


Et annet parti:


Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-11-30 12:55    Tittel: Svar med Sitat

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-11-30 16:28    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bøyde meg fram for å lukte på nellikene. flau Deilige krukker!
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-04 11:24    Tittel: Svar med Sitat

Nelliker, ja, de dufter deilig. En hage uten duft... det blir litt kjedelig.

Denne variegerte planten er en urt, en ingefærmynte som dufter deilig når en gnir på bladene. Mynter bør helst dyrkes i krukke eller et sted der de ikke får "frie tøyler", for de har sterk spredningsevne...




Prydgress gjør seg godt i krukke! Dette heter Stiipa calamagrostis
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-04 17:55    Tittel: Svar med Sitat

Enda et prydgress som gjør seg i krukke. Dette heter Carex oshimensis Evergold (t. h)


Her er bl.a. en variegert Agave mexicana (ikke vinterherdig), et par pelargonier m.m

Ja, jeg er gal etter krukker :kneggnisse: !
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-12-04 18:35    Tittel: Svar med Sitat

Åh! Det er så fint med de krukkene!

Det er slik at jeg reiser meg for å løpe ut og begynne å plante i krukker, men så ser jeg ut av vinduet og... nedsnødd

Men jeg kan glede meg så lenge! smil
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-04 20:57    Tittel: Svar med Sitat

Jeg likte vannspeilet ditt midt inni alle plantene. Krukkesamlingen din er diger!
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-12-04 21:12    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan oppbevarer du krukkene om vinteren? Jeg skjønner det med frostfritt, men det skal være mørkt også, ikke sant?

Og når må de ha vann? Hvor ofte? Altså... mens de står lagret.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-04 22:44    Tittel: Svar med Sitat

Planter som overvintrer i krukke skal ha ganske lite vann. De små hårrøttene som tar opp vann dør om vinteren, så hvis en da vanner for mye .....kaputtski. De skal bare holdes lett fuktig, ellers går de den sikre død i møte. Men husk å sjekke at de ikke tørker helt ut!
Det har litt å si hvor varmt de står og hvor mye blader de har. Jo mindre blader, jo mindre lys og fukt trenger de.

Fuksia ribber jeg helt for blader. Fordelen med dette er at de ikke tørker så lett ut, det blir mindre "rot" (visne blader) og de kan da lagres helt mørkt , dvs. helt til om våren når de begynner å skyte nye blader. Da MÅ de ha lys. "Ekspertene," eller de som gjerne er storsamlere av fuksia, dusjer plantene med atamonoppløsning så de "forsegles. Så vekkes de til våren ved å dusje de med lunkent vann.

Pelargonia må absolutt ikke ha for mye vann om vinteren. De får lett mugg og råtner hvis de er for våte.

Vintergrønne planter, eller planter som beholder bladene om vinteren, må ha lys og også litt vann.
Med gladioler , knollvekster osv. kan en riste av jorden og la de ligge til de er tørre. Så kan en legge de i en kasse med tørr veksttorv.

Det som også er viktig er at en ikke pøser på med vann om våren når plantene begynner å våkne til live. Begynn med å vanne forsiktig og så heller øke på når de kommer i god vekst.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-10 22:29    Tittel: Svar med Sitat





Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-12-11 09:52    Tittel: Svar med Sitat

Oj, enda flere, vakre krukkearrangement. Den lille, variegerte er nusselig. Er det en hebe? Må den inn om vinteren? Tønna og vannkanna di er flotte, de gir en herlig nostalgisk bakgrunn.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2007-12-14 00:35    Tittel: Svar med Sitat

Det er en Veronca (noen kaller denne en Hebe) og den må inn om vinteren. Den selges gjerne som dekorasjonsplante om høsten.

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group