En veranda som kan brukes hele året


Desember NY og Gammel TID

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Dype tankers bord
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
DITSI
Ny her


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3
Bosted: HAUGESUND

InnleggSkrevet: 2006-12-09 02:04    Tittel: Desember NY og Gammel TID Svar med Sitat

...Vintersolverv feires hos romenene i 17-29 desember[for Kristus].Romerene feirer også <SATURNALILE< [solfødsel] i 21 desember når det begynner å bli lengre lystute.Saturnalile tror jeg kommer fra perserene,og dette tilbedes på Mithra{gudsol}.....År 354 etter kristus bestemte denLiberiu pave at 24 desember skal JEsu fødsel feires.Dette var også begynnelsen på kristendommen og vintersolverv hedningene eksistere før denne tid..............................................................................................Vet dere noe om dette?Er noe av dere interesere i å diskutere denne desember tiden....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Yahoo Messenger
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2006-12-09 11:55    Tittel: Svar med Sitat

Vet ikke helt om det er dette du er på jakt etter, men fant en del om gamle merkedager i desember på nettet. Du kan jo se på det og komme med tilbaemelding. Veldig interessant tema jepp: .

http://www.ub.ntnu.no/formidl/utstillinger/vutst/jul01/index.php
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2006-12-09 12:17    Tittel: Svar med Sitat

Hoi! blid Du åpner sterkt og filosofisk, DITSI! Hjertelig velkommen til Verandaen!

Desember er en veldig spennende måned! I historien, tradisjonene og religionene.

Jeg har ikke så mye fast kunnskap om disse tingene, annet enn at jeg pleier å være interessert når jeg hører om slike temaer. Det jeg kan mest om i denne sammenheng er vel de norske tradisjonene.

Fortell mer, Ditsi! hyper Jeg har en mistanke om at du kan en del! Jeg er gjerne med på å diskutere dette.


Flere linker:
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=235477
[url]
http://anitaslittlecorner.com/vinter/vintersolverv/vintersolverv.htm[/url]

http://www.geocities.com/blaamaane2/aarshjulet_vintersolverv.html
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2006-12-09 12:57    Tittel: Svar med Sitat

(På norsk heter det Saturnaliene, hvis noen skulle ønske å google på det.)

Historiene om Mithra er temmelig fascinerende, og i grunnen litt forvirrende. For den er jo fra lenge lenge (3000 år??) før Kristus, men forteller om et barn som ble født av en jomfru, i ei hule, ble tilbedt av gjetere. Og likhetene med kristendommens Jesus fortsetter.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2006-12-13 13:38    Tittel: Svar med Sitat

Dette kan jeg ikke så mye om, men vi gjerne lære mer!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Dharma
Ny her


Ble Medlem: 13 Des 2006
Innlegg: 10

InnleggSkrevet: 2006-12-14 13:58    Tittel: Svar med Sitat

Nå er ikke jeg sikker på om jeg forstår akkurat hva du spør etter, men jeg kan jo fortelle litt om det jeg vet om vintersolverv-feiring og Mithras-kulten.

Egentlig er det alt for mye å si om vintersolverv-feiring. Dette fordi det er blitt feiret over alt til alle tider. Det er bare til å se på mange store "megalittiske" strukturer (X. Stonehenge, pyramidene i Egypt.) som vi ser over alt i verden fra alle tider. Og i Norge feiret vi jól, som var den store solfesten. Siden det er så mye å si, konsentrerer jeg meg heller om Mithras- dyrkingen.

Det vi vet om Mithra er faktisk ganske lite, for mytene om ham ble skrevet ned av hans kritikere, og kan derfor ha blitt farget av det. Som du sier er det knyttet sterke assosiasjoner mellom Mithra og den persiske guddommen Ahura-Mazda. Dette var den gode guddommen i Zoroastrismen. Zoroastrister blir også kalt parsier, og svært mange av dem har flyktet til blant annet India pg.a. Irans strenge regime.

Men i Roma finner man ikke arkeologiske spor av dyrkning av Mithra før ca 100 f. kr. Og den forsvant en gang mellom år 3-400 e. Kr, jeg husker ikke når. Men dette hadde selvsagt med at Romerriket ble kristnet. Selv har jeg ikke hørt at han skulle være født av en jomfru, men det er jo en svært vanlig myte. ( F. eks. i Kristendommen og Buddhismen.) Så jeg ser ikke bort i fra at det er en versjon. Ellers viser ikonografiske fremstillinger at han blir født eller "springer ut" av en klippe. Dette ble enten sett av gjetere, eller av to lysbærere. Han representerte orden i Kosmos, og vises ofte mens han overvinner en okse. Hva den oksen står for aner jeg ikke, men kanskje det har noe med kaos å gjøre. Mithra var en solgud, og dette ble vist ved å sette en glorie over hans hode. Nøyaktig hva kulten trodde på vet man vel ikke, men man tror at det hadde noe med frelse å gjøre. Det er også sagt at de hadde en slags nattverd. Og hans fødselsdag var 24. desember.

Det er altså mange likheter mellom Mithra og Jesus. Og dette er i hovedsak fordi Jesus ble tilpasset Mithra for å vinne tilhengere. Mithra-kulten var kun for menn, og kristendommen vant nok mye på å være åpen for alle. Andre likheter som jomfrufødsel kan kanskje ha sammenheng med at dette var svært vanlige myter i religioner i antikken. Vi hører om mange konkurrenter av Jesus som påberopte seg å være født av en jomfru, at de kunne lage vann om til vin, osv.

Men at fødselsdagen til Jesus ble lagt til 24. desember er altså utelukkende pg.a. at man overtok Mithras fødselsdag.

Ellers kan jeg jo tenke meg at Mithras fødselsdag ble lagt til vintersolverv fordi han representerte den vinnende part i en kamp mellom kaos og kosmos. Og når er vel denne kampen mer aktuell enn når mørket er verst, og man kanskje før i tiden var engstelig for at solen ikke skulle vende tilbake?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2006-12-15 22:38    Tittel: Svar med Sitat

Wow, Dharma... dette kan du en del om!

Kjempespennende å lese. Jeg skjønner forresten godt de som var engstelige for at solen ikke skulle komme tilbake! *titter engstelig ut vinduet*

Jeg vil gjerne høre mer, men jeg aner ikke hva jeg skal spørre om. knegg

Jo, siden det er desember kan jeg godt tenke meg å høre litt mer om alle de andre "julefeiringene" som ble nevnt her... f.eks "megalittiske strukturer"?

Og hva som helst egentlig... alle som kan noe om solsnu, myter, tradisjoner osv, fortell! hyper
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2006-12-20 13:39    Tittel: Svartsøndagen Svar med Sitat

Noen måter å benevne solvervet på hadde de da før i tida også, i nær fortid for å si det sånn; svigerfar som fyller 65 år den 21. desember ble født på "svartsøndagen", om han var født en søndag, eller om den siste søndagen før jul ble kalt svartsøndag vet jeg ikke, noen av dere andre kunnskapsrike vet kanskje slikt også?
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise H
Entusiast


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1764

InnleggSkrevet: 2006-12-20 13:57    Tittel: Svar med Sitat

Står litt her: Svartsøndag.
_________________
Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Dharma
Ny her


Ble Medlem: 13 Des 2006
Innlegg: 10

InnleggSkrevet: 2006-12-20 15:05    Tittel: Svar med Sitat

Vivan skrev:


Jo, siden det er desember kan jeg godt tenke meg å høre litt mer om alle de andre "julefeiringene" som ble nevnt her... f.eks "megalittiske strukturer"?

Og hva som helst egentlig... alle som kan noe om solsnu, myter, tradisjoner osv, fortell! hyper


Beklager at jeg var uklar på dette med megalittiske strukturer. Når jeg snakker om det mener jeg egentlig bare store og/eller komplekse byggverk fra fortiden. Disse byggverkene er av stein, derav navnet "megalitt." Det er ofte graver, og ofte har de antagelig vært territorielle markører. Noen av dem har også vært bygget på en slik måte at det er svært sannsynlig at de er brukt til å markere sommer og vintersolverv. I Norge finner vi blant annet bautasteiner, som kommer under betegnelsen.

Skal se om jeg har tid til å skrive litt mer senere. blid
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Dype tankers bord Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group