En veranda som kan brukes hele året


Bygging av fritidsveranda/platting

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
hagegnomen
Ny her


Ble Medlem: 18 Apr 2007
Innlegg: 13
Bosted: skrukklia

InnleggSkrevet: 2007-04-19 15:17    Tittel: Bygging av fritidsveranda/platting Svar med Sitat

Kloakkarbeidern her, jeg har i dag bestemt meg for å utvidde min 2m2 veranda/platting med 18m2 og lurer dermed på: Det er mange planker som hoper seg opp ved miljøstasjonen der jeg jobber, da disse er fuktige undrer jeg på hvilken type festing/spikring egner seg på noe fuktige planker.

Finnes det beis med godlukt?
_________________
Hagegnomen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Griserøktern
Ny her


Ble Medlem: 19 Apr 2007
Innlegg: 9
Bosted: Indre Arna

InnleggSkrevet: 2007-04-19 16:11    Tittel: Svar med Sitat

Heisann gnomen!(he he, artig "nick" du har der ja- gnom!)
For den typen verandaplatting du beskriver i innlegget ditt anbefaler jeg bare å brauk tjære som beis.
Tjære er billig og lukter greit. Beis med godlukt du liksom- he he- den må du lenger ut i hagen med! danse
_________________
"Griser kan fly"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-04-19 16:48    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tror du skal bruke veldig grove skruer, jeg. Treskruer. Med torx-med-tapp-hode på. Jeg vet at ABC-Spax har noen fine noen.

Men for all del ikke bruk phillips-skruer! De er på vei ut.

Og bruk tjære. Da lukter det fjære med kai, så det blir så sommerlig at!
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-04-19 17:00    Tittel: Svar med Sitat

Droopy skrev:
Og bruk tjære. Da lukter det fjære med kai, så det blir så sommerlig at!
Ja, og da gjør det ikke noe om det surkler litt i plankene når man går på dem heller. Det blir en del av stemningen.

Har du ikke noen litt tamme måker på miljøstasjonen også? Som du kan få med deg?
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
hagegnomen
Ny her


Ble Medlem: 18 Apr 2007
Innlegg: 13
Bosted: skrukklia

InnleggSkrevet: 2007-04-19 17:03    Tittel: Takk Svar med Sitat

Tusen takk for strålende tips altså, keep em comming:-D jeg ringte naboen, han sa han kunne skaffe meg litt billig tjære, så nå blir det ordning altså.

Må tjærelaget slipes ned før et nytt påføres eller hva er best?
_________________
Hagegnomen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-04-19 17:05    Tittel: Svar med Sitat

Næsj, bare klin det på.

Det blir en sånn pitoresk rustikk stil. Det er kult.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-04-19 17:37    Tittel: Svar med Sitat

For å få det skikkelig pittoreskt, bør man kanskje slipe noen halvbare flekker her og der etter at man har påført det nye tjærelaget. Ikke glem at støttestolpene skal ha skikkelig tjukke lag! Da renner det litt, og blir klissete å ta på når sola varmer. Slikt noe er viktig, vet du, for helhetsinntrykket.

For å få måker til å komme, er det bare å legge ut litt for gammel fisk fra fryser eller kjøleskap.

Da blir stilen gjennomført, og du kan ta bilder og legge ut her. Jeg gleder meg veldig til å få se. hyper
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hagegnomen
Ny her


Ble Medlem: 18 Apr 2007
Innlegg: 13
Bosted: skrukklia

InnleggSkrevet: 2007-04-19 18:43    Tittel: gelender Svar med Sitat

jeg vurderer de gode og de dårlige sidene ved et gelender
noen for og mot argumenter?
_________________
Hagegnomen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-04-19 20:34    Tittel: Svar med Sitat

Et gelender er et rekkverk ned en trapp. Det må man ha! Hvordan skal man ellers komme ned? Jeg elsker å skli på gelenderet...

Dersom du mener et rekkverk rundt plattingen din, må du tenke over følgende:

- Hvor høyt skal det være? Skal du bruke det til å henge på, eller skal du bruke det til å spenne opp et solseil slik at naboen ikke ser at du soler deg i nettoen?

- Hvor langt skal det være? Skal du omgi hele plattingen med rekkverk, vil det koste veldig mye tid og penger, og dersom du glemmer port, så står du enten inni eller utenfor med lang nese.

- Hvor tykt skal det være? Skal du sitte med rompa på det, skal du ha halvliter'n trygt oppå, eller skal du ha et som småfuglene syns er godt å vagle seg på?

- Stående eller liggende bord? Dersom du har lyst til å klatre litt, er liggende greit. Aberet er all grønsken som har en tendens til å samle seg oppå samtlige planker nedover. Stående er også greit, dersom du passer på å ha litt mellomrom mellom hver planke. Ellers kan du ikke ligge der og smugtitte på naboen som soler seg i nettoen på sin platting.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Griserøktern
Ny her


Ble Medlem: 19 Apr 2007
Innlegg: 9
Bosted: Indre Arna

InnleggSkrevet: 2007-04-20 00:14    Tittel: Svar med Sitat

Hei Gnomen
Er det noe jeg som grisebonde har gjort mye opp i gjennom tiden, så er det å bygge rekkverk rundt grisebinger. Det vil si at dette tør jeg påstå at jeg kan godt.

Du bør ALLTID ha gelender på verandaen, his ikke kan det gå som m gamle inga, nabokonen. Hun falt nedi ett kratt, alt som en følge av at dt ikke var gelender på veranda!!!
Så- om ikke det er et bra nok argument for gelender, da vet jammen ikke jeg.... fortvilet
_________________
"Griser kan fly"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hagegnomen
Ny her


Ble Medlem: 18 Apr 2007
Innlegg: 13
Bosted: skrukklia

InnleggSkrevet: 2007-04-20 13:37    Tittel: Svar med Sitat

Ok, da går vi for rekkverk/gelender rundt verandaen. Men hvor høyt bør det være? fortvilet Vil selvsagt ikke at ungene eller hunden skal falle ut fra verandaen, men på en annen side vil jeg unngå at gelenderet blir for høyt slik at jeg mister muligheten for at svigermor "snubler" utenfor. Er altså ute etter en gylden middelvei som man så fint kaller det.
_________________
Hagegnomen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Griserøktern
Ny her


Ble Medlem: 19 Apr 2007
Innlegg: 9
Bosted: Indre Arna

InnleggSkrevet: 2007-04-20 13:49    Tittel: Svar med Sitat

Hei Gnomen
JA, det var dette med den gyldne middelvei da- kan jo være så mangt, avhengig av øyet som ser vet du:)
Men fra spøk til alvor: gelenderets høyde avhenger av bruksområde og hensikten med den spesifikke verandaen som gelenderet omgir.
I grisebingen har jeg valgt et gelender på ca 6 fot, for griser kan somkjent fly:). I tillegg tåler de ikke så mye sol, de blir lett solbrent.
Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg ønsker å understreke hva jeg har skrevet ovenfor, nemlig at den aller viktigste faktoren som avgjør gelenderhøyde rundt veranda er: BRUKSOMRÅDET.

klemme
_________________
"Griser kan fly"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
hagegnomen
Ny her


Ble Medlem: 18 Apr 2007
Innlegg: 13
Bosted: skrukklia

InnleggSkrevet: 2007-04-20 14:59    Tittel: Svar med Sitat

Så sant, så sant! Jeg synes det er rørende at dere tar dere tid til å gi meg råd angående gelenderet mitt, både når det gjelder høyde og muligheter for sniktitting på naboen. blomst Funksjon ja, det er et godt spørsmål. Jeg er på en måte ute etter et multifunksjonelt gelender med muligheter for å oppgradere etter hvert. Jeg kan i starten tenke meg en startpakke med ting som plass til ølboks, mulighet for å titte på naboen, klatrestativ for de minste osv., og så kanskje legge til finesser som soltak, sprinklersystem (flott for varme dager), innebygd kjøleskap og muligheter for å regulere høyden automatisk etter vindforholdene ( ser for meg at dette kan fikses ved hjelp av en værhane og en gressklippermotor) etter hvert. Hva synes dere?
_________________
Hagegnomen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Griserøktern
Ny her


Ble Medlem: 19 Apr 2007
Innlegg: 9
Bosted: Indre Arna

InnleggSkrevet: 2007-04-20 17:43    Tittel: Svar med Sitat

Kjære Gnom.
Selvsagt tar man seg tid til å hjelpe andre i vearndanødsmil
Jeg sitter uannsett bare her og løser kryssord nå i timene fremover mot tidspunktet grisene skal ha kveldsstell og mat.
Har for tiden 15 griser, så det er nok å fylle dagene med. Forsøker å få litt tid til hagestell også, men som med flaggstangen er den hardt utsatt for griseangrep, så den ser mest ut som en gjødseldynge. Men som du vet er det mye som vokser og gror så lenge man gjødsler bra, og derfor har jeg en slags villniss-eng i hagen som en følge av all grisemøkka.

Ekstra festlig er det jo at jeg har en hagegnom stående til pynt midt i herligheten.
Lykke lykke til med verandagelenderprosjektet!
blid knegg
_________________
"Griser kan fly"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-04-20 20:22    Tittel: Svar med Sitat

Hagegnomen, det du skal gjøre er å bygge to murvegger nordover og enten øst- eller vestover, alt etter hvor det blåser mest fra. Der skal du montere opp et hyttekjøkken med gasskomfyr og gassdrevet kjøleskap. Over dette monterer du et gjennomsiktig plasttak, slik at lyset slipper gjennom.

De to gjenværende sidene må du nesten bare prøve deg fram med angående høyde og bredde, tror jeg.

Sprinkleranlegg behøves overhodet ikke. Der fins kjekke vannspredere på bl.a. Felleskjøpet. Denne kobler du til en slange som er koblet til en utvendig vannkran, og så skrur du den på dersom det skulle slumpe til å bli for varmt.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group