En veranda som kan brukes hele året


Kompost

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2009-05-08 14:03    Tittel: Kompost Svar med Sitat

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med kompostbingene mine. To åpne kompostbinger. Det som har skjedd der er at hvert år blir det lesset oppå, men vi har aldri tatt noe jord ut av dem. Dessverre gjør naturen som den vil... slik at det stadig vekk begynner å vokse ting i komposten. Riktig så frodig har det blitt i det området av hagen. hm

Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til den jorda... og da tenker jeg på skvallerkål, løvetann, brennesle, geiterams og andre aktuelle ugrassproblemer. Jeg vil så gjerne ha jord som er fri for slikt, i allefall i utgangspunktet. Det er vel derfor jorda ikke har blitt brukt. Og snart har vi jo behov for å bruke bingene til nytt planteavfall.

Burde jeg ha en lukket kompost i tillegg, tro? Kan jeg skuffe halvferdig kompost inn i en lukket varmkompost for å liksom få ferdig prosessen? Jeg kjenner at jeg godt kunne tenke meg å begynne å kompostere litt fra matavfallet også, men det krever kanskje litt mer kunnskap enn å bare kaste det inn og la alt gå sin gang?
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-05-08 14:35    Tittel: Svar med Sitat

Kompostering er en vitenskap, og jeg kan ikke så mye om det. Hageavfallet vårt går i komposten, unntatt røtter og frøhoder av bl.a. skvallerkål. Komposten vår er ikke varm nok til å koke dem skikkelig. Men bladene av løvetann og skvallerkål er kjempefint i komposten. Der er masse næringsstoffer i det.

Matavfall skal varmkomposteres, ja. Jeg antar at kommunen din har et servicetorg der du kan snakke med noen som hjelper deg med matavfallskomposteringen. Du kan få halvert renovasjonsregning og tømming av restavfallsdunk hver 14. dag om du vil. Iallefall kan vi det her.

Vanlig hageavfall behandler vi på den måten at vi bruker to dunker. Vi legger et ca. 30 cm lag med kvist og kvas i bunnen, og så begynner vi med gressklipp, flis, hestemøkk, annet hageavfall, mer gressklipp og så videre, for å få en variert lagdeling i komposten. Når den ene er full, etter ca. to sesonger, benytter vi den andre dunken til den første er ferdigkompostert. Det tar også ca. to sesonger. Og sånn holder vi på.

Den jorden som du har liggende i hauger, kan benyttes til bl.a. å rette ut plenen din, eller legges i bunnen av nye bed. Legg aviser oppå. Tykke lag. Da slipper du at frøugresset spirer.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2009-05-08 15:03    Tittel: Svar med Sitat

Takk for det foredraget. Det var nyttig. Jeg har det akkurat som Vivan, bare - skvallerkål. ( - betyr minus)
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________


Sist endret av Vera den 2009-05-08 17:42, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-05-08 16:03    Tittel: Svar med Sitat

Takk for det, men jeg er ikke noe god på kompostering, altså. Jeg antar at Reveenka og flere har litt å tilføye her.

Ja, også var det hvordan man behandler åpne dunker, da. Man snur på innholdet i dem. Det var iallefall det han gartneren som snakket om sånne binger sa til meg.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2009-05-18 10:52    Tittel: Svar med Sitat

Er så absolutt ingen kompost-ekspert jeg! knegg Her komposterer vi riktignok, men etter det systemet som har vært brukt på bygda i alle år: alt som kan gå i oppløsning, slenges i ei diger dynge, som det snus litt i hver gang noen skal på fisketur, og trenger mark... latter
Men det blir nå super jord der etterhvert også, da.

Men har ofte nok tenkt tanken om å starte en "ordentlig" kompost. Vi får se. "Time vill sjåvv", som Rudolf Blodstrupmoen sa det... jupp
_________________
"Freedom's just another word for nothing left to loose" -Janis Joplin
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2009-05-18 11:50    Tittel: Svar med Sitat

Nå har jeg kjøpt meg en binge til. En ganske tett plastbinge (men den er ikke isolert). Men dermed fikk jeg et sted å legge nesten ferdig jord, samtidig som jeg fikk frigjort plass til nytt avfall.

Så nå har jeg tømt den ene gamle bingen, og er i ferd med å lesse innholdet fra binge 2 over i binge 1 (og dermed blir den jo godt snudd også).

Jeg ble egentlig positivt overrasket over hvor bra jord et egentlig ser ut til å være... når jeg bare fikk røsket ut ugrasset som vokste i kantene. Og det er mye jord til sammen, så jeg får vel bare bruke den til noe.

Men helt i bunnen av komposten stakk det opp en ganske kraftig rot! Og den var fra ei bjørk som står et par meter unna. Luringen! fnis
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2009-05-18 11:54    Tittel: Svar med Sitat

Jeg leste på websiden til det lokale avfalls-selskapet, og det ser ut til at de arrangerer varmkompost-kurs. Det sto ikke noe om når, men at det var et relativt kort kurs, og at man da kunne få kjøpe godkjent binge via dem, og få redusert renoveringsavgiften.

Tja... jeg nærmer meg at jeg har lyst til det, men jeg har iallefall bestemt meg for å gå kurs før jeg kjøper bingen.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-05-18 14:42    Tittel: Svar med Sitat

Gratulerer med ny binge, Vivan. Så gøy å høre at du er i full sving med komposten.

Putt for all del skvallerkålblader i komposten. De inneholder masse næring som plantene trenger. Men røttene kaster vi i søpla. Jeg skal prøve meg på noen skvallerkåloppskrifter etter hvert, under mottoet "If you can't beat'em - eat'em!"
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2009-05-18 15:13    Tittel: Svar med Sitat

Det det vokser mest av rundt komposten er brennesle. Hvordan er det med røttene der? Råtner de i komposten?
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-05-18 18:11    Tittel: Svar med Sitat

Jeg aner ikke, men jeg tror det. Brenneslen er ikke like forferdelig som skvallerkålet uansett. Brennesleblader og stilker kan du iallefall putte nedi, eller du kan lage eget gjødselvann av dem.

Stapp så mye brennesle du klarer i en ti-liters bøtte. Tråkk på dem om du må. Hell over vann. La stå til det begynner å stinke. Sil av brenneslebladene. Vannet blander du i forhold en del brenneslevann til ni deler vanlig vann, og så vanner du blomsterbedene dine med det.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2009-05-18 19:28    Tittel: Svar med Sitat

Mener å ha hørt at der det vokser brennesle, der er det god jord. Stemmer det?
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-05-18 20:30    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også hørt det, Vera, men jeg kan ikke skjønne at det stemmer helt. Jeg har sett dem i skrinn, sandblandet jord, rundt trær og midt utpå enger.

Jeg tror det kommer fra den gangen man hadde utedoer. Bak utedoene var det alltid en haug brennesler så vidt jeg kan erindre. Det var sikkert det eneste stedet de fikk vokse i fred.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2009-05-19 08:32    Tittel: Svar med Sitat

fnis "Håper lykken vil gro som gresset bak do"
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2009-06-04 09:42    Tittel: Svar med Sitat

Brennesle som gjødsel, prøver de fleste bare en gang... blunk Det er som nevnt i tråden her, stinkende, og en hel masse fluer som følger det hele.
Og ja, det går an å få brennesle til å gro de fleste steder, men den foretrekker feit jord. Her sliter jeg mest med brennesle i nærheten av utedoen, den gamle komposthaugen, og rundt møkkakjelleren.

Ellers kan man som en kuriositet nevne, at dersom man treffer på brennesle i skogen (i alle fall på mine kanter), kan man være sikker på at det har vært menneskelig aktivitet der engang. Brenneslen følger i våre fotspor! jupp

Ellers så fant jeg under brennesleluking her i fjor, det gamle stedet for karve her på bruket. Så nå har jeg karve! Den hadde overlevd for seg sjøl i årevis. Ingen har visstnok høstet karve her siden krigen. Artig!
_________________
"Freedom's just another word for nothing left to loose" -Janis Joplin
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2009-06-04 12:29    Tittel: Svar med Sitat

Altså... jeg ser det som relativt urealistisk at jeg skal skille blader fra røtter og blomst (frø), kompostere bladene og kaste røttene. Vi luker digre hauger av løvetann om dagen, og det er arbeidskrevende nok.

Jeg har hørt at brenneslevann kan kverke ugrass før kompostering. Altså legge det i ei bøtte med brenneslevann og la de skumle røttene dø der. Jeg kan jo prøve det, men trenger da ei diger tønne. Med lokk, hvis ryktene om lukta stemmer.

Når det gjelder skvallerkål, så har jeg sett meg litt om når jeg har gått tur i det siste. Og... vi har hele enger av skvallerkål som vokser vilt i nærheten. Slik jeg ser det, så har vi ikke en realistisk sjanse til å bli kvitt dem. Når de får stå urørt, som der, blir det jo frø av det, og frøene havner enkelt hos oss.

Derfor... jeg må visst bare lære meg å like dem. Ganske fine planter, egentlig, ikke sant? jupp knegg
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-06-04 14:56    Tittel: Svar med Sitat

Skvallerkålen er vakker, den- Grønn og fin, med vakre, hvite blomsterstender som gjør seg godt i markblomstbuketter. De løvetannrøttene kan man lage kaffeerstatning av, sier mannen min. Jeg har ikke tenkt å prøve, men det skal visst han. fnis

Så artig at Reveenka har funnet karvestedet. Sånt er morsomt.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group