En veranda som kan brukes hele året


Dette her prosjektet mitt har en uforståelig oppskrift

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hekleprat
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2009-02-05 23:31    Tittel: Dette her prosjektet mitt har en uforståelig oppskrift Svar med Sitat

Ja, jeg begynte jo, og skulle hekle en sånn rute for å sjekke størrelse og hvilken nål jeg skulle bruke.

(det som er markert med rosa er bare forklaring på boblene, så det har ikke noe med selve oppskriften å gjøre, jeg må bare markere det bort sånn at jeg ikek blir ytterligere forvirret.)
Sitat:
RUTENE HEKLES SLIK:
Hekle 4 lm med nål 4 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 6 fm om ringen - SE HEKLETIPS!
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: 2 st i hver fm = 24 st.
4.OMG: * 1 fm i st, 3 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* = 12 lm-buer.
5.OMG: I samme lm-bue hekles [-]: * [1 boble (= 3 st som hekles sammen, dvs vent med siste gjennomtrekking på hver st til alle 3 st er heklet, kast på nåla og trekk gjennom alle 4 løkkene), 2 lm, 1 boble, 4 lm (= hjørne), 1 boble, 2 lm, 1 boble], 3 lm, 1 halvst i fm mellom de 2 neste lm-buene, 3 lm, i neste lm-bue hekles [-] *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men siste gang avsluttes det etter 3 lm med 1 kjm i toppen av første boble.
6.OMG: * 2 fm i første 2-lm-bue, 6 fm i neste 4-lm-bue (= hjørne), 2 fm i neste 2-lm-bue, 3 fm i neste 3-lm-bue, 3 fm i neste 3-lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt. Ruten måler ca 9 x 9 cm.


På 5. omgang sliter jeg litt. Jeg leser det som at det skal være intet mindre enn fire bobler i én luftmaskebue, og da står man plutselig med hele 12 hjørner på dritten. Kan noen hjelpe meg å knekke koden her?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2009-02-06 08:50    Tittel: Svar med Sitat

Var det ikke vanlige mormor-ruter da?

Jeg hadde sannsynligvis gitt blaffen i hele den intrikate forklaringa der, og heklet "vanlige" mormor-ruter, jeg. hm
_________________
"Freedom's just another word for nothing left to loose" -Janis Joplin
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2009-02-06 10:32    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er igrunnen helt enig. Jeg forstår det hvis det skal være to bobler i hver luftmaskebue, da kan det vel kanskje gå opp, men jeg vet ikke helt hvor mye jeg gidder å prøve.

Mine bestemorsruter tror jeg ikke passer til denne kjolen, for de er veldig luftige. I cm vil de nok passe, jeg tenker mer på selve formen. Finner vel på noe...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-02-06 11:47    Tittel: Svar med Sitat

Det der er vel bare vanlige staver som er heklet i samme luftmaske og så heklet sammen i toppen? Du har gjort det flere ganger før, tror jeg. Fatter ikke hvorfor de kaller det en boble, jeg syns de forklarer innviklet.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2009-02-06 14:13    Tittel: Svar med Sitat

Ja, framgangsmåten kan jeg. Det er markert i rosa bare for å skille det fra resten av oppskriften, siden det er selve oppskriften det er noe i veien med. Jeg tror de har bommet litt på hvor [ og ] er plassert, for slik det står nå så skal man ha fire bobler i hver eneste luftmaskebue, og det vet jeg at ikke stemmer.

Jeg får prøve meg fram, heldigvis er sånne ruter ganske enkle å bedrive kunstnerisk frihet på.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2009-02-06 14:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fant ut av det nå, tror jeg. Må vente til i morgen før jeg får prøvd det, men da skal jeg skrive om oppskriften. Legger den ut her etterpå sånn at dere kan se forskjellen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2009-02-06 19:29    Tittel: Svar med Sitat

Åh, unnskyld, jeg konsentrerte meg om det rosa, jeg. Du har sikkert rett, de har bommet med klammene.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hekleprat Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group