En veranda som kan brukes hele året


Planter for høsten

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-09 22:37    Tittel: Planter for høsten Svar med Sitat

Jeg har kjøpt pyntekål til å ha i krukker nå som det begynner å bli kaldt. De er kanskje ikke så veldig fargesprakende, men kan tåle ned til -5C. Jeg kjøpte tre ulike:



Denne hadde en stilig, frynsete kant:



Ellers blomstrer jo litt av hvert der ute fremdeles, og det er jeg fryktelig glad for! Her er en Tradescantia:



Denne kinasøten liker jeg fordi den har litt blått i seg, og så er den søtt stripete på utsiden:



Sparaxiser som ene postordrefirmaet jeg handler fra syntes at jeg burde få med dem:





De nakne jomfruene, Colchicum. De er mye større enn krokusene som de ligner på, og bladene har visnet ned for lengst:





En mørk Penstemon, ny av året. Den fant ut at den skulle glede oss med litt flere blomster i høst:



Denne Roscoeaen hadde jeg ikke ventet å få noe på, siden den ble plantet i vår, men jammen!



Og høsttegnet fremfor noe, deilige epler:


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-10 09:05    Tittel: Svar med Sitat

Herlig!!!
Blir glad, jeg blomst

Angrer som en hund om dagen; hadde kjøpt frø til pyntekål, og planlagt å så det etter at jeg plantet ut sommerblomstene mine. Men da var jeg så i 100 over alt annet ute, at det gikk i glemmeboka. Gjett hvem som angrer nå?
Ellers blir det spennende å se da, om zinnia'n holder de første kuldegradene..? Løvemunn vet jeg ikke kneler på første frostnatt.

Tradescantia,- det skal jeg ha meg neste år også! lekker glis
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-10 09:20    Tittel: Svar med Sitat

Åh, så synd at du glemte frøene dine! Jeg har alltid gått og sett på pyntekål, men det er vel bare andre gangen at jeg har kjøpt dem, så jeg er litt spent på hvor lenge de holder. Alle andre naboene har lyng foran dørene sine nå, men det har jeg nok av i bedene. Jeg krysser fingre for at zinniaene og løvemunnene holder seg vakre lenge, lenge!
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-10 10:03    Tittel: Svar med Sitat

Gled deg over pyntekålen din! Bruker på å stå like vakker framimot jul! Blir lekre med rim på. Får kjøpe meg noen jeg også. Lyng er vakkert det, men variasjon fryder.
Ellers skal jeg kjøpe meg syltevoks, og vokse rognebærklaser. Bruker dem til å pynte opp bar/bruse som jeg har i kassene rundt døra. Voksede rognebær holder seg vakre utrolig lenge!
Tenkte å prøve meg på hagtornbær også, det er mengder av dem i år, og så er de så utrolig knallende røde og fine blid

I natt var det nede på 4 grader her, sjøl om det var overskyet og gråvær. Så første finværsnatta nå; da blir det kaldt! Satser på fiberduksdekking i starten, men det er grenser for hvor lenge man gidder å drive med det også da. Sommeren er altfor KORT! hjelp
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-10 16:48    Tittel: Svar med Sitat

Jepp, det er den definitivt! Vær så snill å fotografere og forklare vokseprosessen oppe i "Andre hobbier" da. *peker* Jeg har iallefall lyst til å se og lære hvordan voksing gjøres.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-10 21:41    Tittel: Svar med Sitat

Jeg også. blid
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-09-11 07:42    Tittel: Svar med Sitat

Reveenka skrev:
Gled deg over pyntekålen din! Bruker på å stå like vakker framimot jul! Blir lekre med rim på. Får kjøpe meg noen jeg også. Lyng er vakkert det, men variasjon fryder.
Ellers skal jeg kjøpe meg syltevoks, og vokse rognebærklaser. Bruker dem til å pynte opp bar/bruse som jeg har i kassene rundt døra. Voksede rognebær holder seg vakre utrolig lenge!
Tenkte å prøve meg på hagtornbær også, det er mengder av dem i år, og så er de så utrolig knallende røde og fine blid

I natt var det nede på 4 grader her, sjøl om det var overskyet og gråvær. Så første finværsnatta nå; da blir det kaldt! Satser på fiberduksdekking i starten, men det er grenser for hvor lenge man gidder å drive med det også da. Sommeren er altfor KORT! hjelp


Høres veldig spennende ut med voksing av rognebær:-)
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group