En veranda som kan brukes hele året


Liljer

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-01 14:39    Tittel: Liljer Svar med Sitat

Noen liljer fra min hage blomst


Denne var med i ei billigpakke jeg kjøpte på Europris i vår. Digre blomster, som sto utrolig lenge. Og duft!!! Skikkelig tung, kraftig søt lukt.


Fra en tangoblandingspose kjøpt hos Bakker.


Mer tango


En annen fra Europrisliljene.


Ikke lilje, men oldemors iris. Denne er jeg skikkelig stolt over, bodde for noen år siden i oldemors gamle hus, som hadde stått tomt i 35 år før jeg kom. Hagen var totalt overgrodd, og inni all bringbær og brennesle fant jeg en eneste slik. Luking og godt stell har betalt seg, og nå er vi flere i slekta som har slike.
Er det noen som veit hva slags iris det er? Det eneste jeg veit sikkert, er at den har vært i oldemors hage siden seinest 1930.


Heller ingen lilje, men er ikke fargen skjønn? Arvete georginer. Skal etter sigende være fra 1960-åra en gang glad
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-01 14:45    Tittel: Svar med Sitat

Den siste der har jeg hatt make til i en litt mørkere farge. Jeg ga opp fordi den aldri fikk blomstre noe tid. Straks de første blomstene sprang ur, kom frosten og så var de svarte. Har aldri vært noe flink til å passe på og bre over om natten. Frosten kommer alltid overraskende på meg. Men blomstene er nydelige. blid
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-01 15:10    Tittel: Svar med Sitat

Nyyydelige liljer! blomst Og de andre, selvsagt. Jeg syns det er imponerende med så gamle georginer. Her overlever de sjelden sesong to, for jeg glemmer å ta dem opp. Irisen ser ut som en skjeggiris, men jeg aner ikke hva den kan hete.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-02 08:27    Tittel: Svar med Sitat

Skjeggisris? Det må undersøkes nærmere! Til bøkene!
Den ligner nesten en orkide i tegningene sine, vakker!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-02 10:34    Tittel: Svar med Sitat

Hvordan går det, finner du den?
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-03 09:40    Tittel: Svar med Sitat

Nydelige liljer og flott iris.
Jeg hverken kan eller ønsker å ta bilde av mine liljer i år. De er totalt oppspist av liljebiller og er et sørgelig syn. Nå har jeg kjøpt maurkverk (det satt langt inne. Jeg fordrar ikke å bruke gift i hagen, men jeg elsker liljer) som visstnok skal være snacks for larvene som overvintrer i jorden under liljene. Jeg håper de forsyner seg godt og kreperer, så jeg får ha liljene i fred. Kanskje jeg får se liljene blomstre for fullt neste år. Hvis ikke, slutter jeg å dyrke liljer trist
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-03 19:10    Tittel: Svar med Sitat

Uff da, Sol. dakars Jeg vet hvordan du føler det, jeg hadde det på samme måten i fjor. Da gikk jeg og kverket og klistret hver dag hele sommeren, men det hjalp jo ingenting for jeg så ikke alle.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-04 08:26    Tittel: Svar med Sitat

Ellers var det en hagevenn som sa han drysset potetmel under liljene, før han ristet dem. Dermed ble billene lette å se i melet, slik at han fikk kverket dem.
Kanskje grunnen til at jeg ikke har liljebiller, er at jeg har maurkverk i bedene vår og høst? Trodde lenge det ikke fantes disse billene herover, men det var visst feil. Masse i hagelaget vårt som sliter med dem!

Maurkverken i bedene er fordi det er utrolige mengder eitermaur i jorda her. I og for seg gjør de ingen skade, men når de svermer, kommer de inn i millioner,- noe som ikke skal skje igjen her, om jeg kan forhindre det.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-04 09:12    Tittel: Svar med Sitat

Det høres sannsynlig ut, det med maurkverken. Potetmel-metoden er sikkert kjempelur, men det kommer vel an på undervegetasjonen? Bedene våre er stappfulle... Jeg driver og lager nye, altså.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-04 09:30    Tittel: Svar med Sitat

Ble så lykkelig da jeg gikk ut...!
Kjøpe nye orientalske liljer i vår, og i dag hadde Bernini kommet ut!


Så da er det bare å vente videre på Stargazer og Siberia...
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-04 09:45    Tittel: Svar med Sitat

Vi har også mye maur i hagen, både eitermaur og andre typer. Kan ikke løfte på en stein eller en krukke uten at det tyter ut med maur. Nå har jeg begynt å ha fiberduk i bunnen av alle krukker, i håp om at maurene ikke skal komme seg inn. Så hvis jeg kan bli kvitt både liljebiller og i det minste noen av maurene, så ser jeg det som en fordel. Men om fulger og evt. andre som lever av maur og biller skulle spise de og dø, da slutter jeg tvert.

Det liljebildet ditt var bare rålekkert, Reveenka. Spesielt med de mørke flotte bladene i bakgrunnen. Jeg elsker slike fargekombinasjoner! Det ser ut til at du vet hva du gjør når du setter sammen planter klapp1
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group