En veranda som kan brukes hele året


Et bed med bare løk del 2

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-27 19:37    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har endelig funnet ut hvordan jeg skal legge bildene rett inn i forumet! stolt
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-27 20:34    Tittel: Svar med Sitat

De løkene som blomstrer sist av alle, er colchicumene, eller de nakne jomfruene. Det norske navnet har de fått på grunn av at bladverket kommer om våren, blir ca. 30 cm høyt, er saftiggrønt og vakkert, men dør i juli. Så står plassen moldbrun og tom til i september. Da kommer blomstene. Her står de til frosten tar dem i november/desember.

Den vanligste er rosa og enkel:


Ja, du kan legge løken i vinduskarmen og få blomster på den. Denne arten har en utrolig livsvilje!

Der fins også fylte sorter:




Der fins også høstblomstrende krokus, som denne:


Der er fremdeles mange typer løkblomster jeg gjerne skal ha i bedet mitt, men disse som jeg har beskrevet over skal utgjøre hovedtyngden. Alt annet blir innimellom-fyll etter innfallsmetoden.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________


Sist endret av Droopy den 2008-02-19 20:39, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-27 21:28    Tittel: Svar med Sitat

Å, nå gleder jeg meg til våren glad .
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-28 09:52    Tittel: Svar med Sitat

Jeg også! Nå har det snødd kraftig i to dager her, og i natt ble det brått mildvær. Nå er det tre grader og smelting ute. sur Sunnmøre, altså.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2007-01-28 22:50    Tittel: Sent eller altfor tidlig ute? Svar med Sitat

Huff da, har tenkt litt på dette, og lurer på hvordan jeg skal løse at min hukommelse ikke følger meg når jeg har de beste intensjoner fortvilet

Jeg fikk tulipanløker da foreldrene mine kom fra Amsterdam i mai 06, disse ble da behørig lagt i kjøleskapet for å oppbevares kjølig til de skulle plantes. Men der ligger de fortsatt, og det er slett ikke bra, såpass har jeg skjønt flau

Men hvordan angriper jeg da dette, eller er det for sent? Jeg har tenkt ut to muligheter, det ene er å lete opp store krukker og fylle dem med jord, sette ned løkene og bare la dem være i uteboden resten av vinteren. Eller å vente til høsten og sette dem ned da. Men hva er best - er det en tapt sak uansett?

hjelp
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-29 10:09    Tittel: Svar med Sitat

Så de har lagt i kjøleskapet i et år, snart? Jøsses!

Dersom løkene ikke er råtne eller helt slappe, vil der være muligheter for redning. Fyll krukker med jord, stapp løken i og kryss fingrene.

Nå vet jeg ikke hvilke tulipaner du har fått, men de aller fleste typene vil forringes år for år, dersom man ikke tar løken opp etter blomstring og setter dem ned igjen på høsten. Jeg gjør aldri det. For mye styr.

Småtulipaner som "Lille Rødhette" og villtulipaner vil holde seg vakre i årevis, og kan også bli flere.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2007-01-29 13:54    Tittel: Takk for tipsene! Svar med Sitat

Da skal jeg se i mine hemmelige (les: rotete) bodhjørner om jeg finner jord og komme i gang, og dersom motet holder seg oppe skal jeg sette løkene over i et bed etter første blomstring! god
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise H
Entusiast


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1764

InnleggSkrevet: 2007-01-29 20:26    Tittel: Re: Takk for tipsene! Svar med Sitat

Lalla skrev:
Da skal jeg se i mine hemmelige (les: rotete) bodhjørner om jeg finner jord og komme i gang, og dersom motet holder seg oppe skal jeg sette løkene over i et bed etter første blomstring! god


Lykke til !!
_________________
Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-29 22:04    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er spent på hvordan det vil gå med tulipanene til Lalla, jeg også.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2007-01-29 22:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også noen løker som skulle ligget i jord, men som ikke gjør det. flau

Har tenkt å stappe dem i jord og sette dem ut til våren. Verd et forsøk.
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-29 22:25    Tittel: Svar med Sitat

Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg.

Villtulipaner er nydelig også.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2007-01-30 13:42    Tittel: Tulipanløkdonorene kommer! Svar med Sitat

Huff, nå ble jeg i tvil. Dere har jo sikkert skjønt at jeg ikke var så hurtigarbeidende at jeg stappa løker i jord og potter i går, og nå kom altså dette kjempeforslaget fra Hanne;
Sitat:
Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg.


Men så er det da sånn at de som har donert løkene kommer til helga, dersom de står i vinduskarmen blir jeg helt sikkert gjennomskuet på min treghet med å få dem i jorda, så da er vel pottene i boden et sikrere sted. Jeg får tenke videre, men skal rapportere om bestemmelse og utvikling! hm
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lisbeth
Verandamesterkokk


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1296
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-30 15:09    Tittel: Svar med Sitat

Lykke til med løk-prosjektet da blid .
_________________
Lisbeth.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-30 21:40    Tittel: Svar med Sitat

Hanne skrev:
Synes det bilder med krokus i vinduskarmen var ganske fint da. Kanskje noe for dere, Vivan og Lalla? Ja, og for meg.

Villtulipaner er nydelig også.


Prøv ikke vinduskarmstuntet med annen løk enn tidløsene, altså colchicumene. Mest trolig går andre løk på rattata, og det vil dere jo ikke.

For å presisere, så er ikke tidløsene krokuser, selv om de ser sånn ut på bilder. Det er en snevrere familie enn krokus, med blomstring på høsten for de fleste artenes del.

Dersom du prøver dem i karmen, vil neste års blomstring nok bli en smule slapp, fordi løken bruker masse energi på å tørrblomstre, og trenger tid til å fete seg opp etterpå.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2007-01-30 21:42    Tittel: Svar med Sitat

Lisbeth skrev:
Lykke til med løk-prosjektet da blid .


Tusen takk! neie

Håper jeg får tid, anledning og plass til dette, for jeg har ønsket meg et sånt i årevis.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2007-01-30 22:15    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ville satsa på å fått dem i jord. Plantasjen har kanskje jord nå og kanskje ei billig krukke. Løp og kjøp! Evt. får du leie inn en personlig handleassistent knegg
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group