En veranda som kan brukes hele året


Fiasko og suksess i hagen

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-08-26 09:41    Tittel: Fiasko og suksess i hagen Svar med Sitat

Av og til, ganske ofte faktisk, går ting helt på trynet i forhold til hva jeg hadde tenkt. I fjor regnet blomstene vekk, men det kan man vanskelig gjøre noe med. I år har vi hatt mye fint vær, og det skulle bugne av blomster der ute, både kjøpte og selvsådde. Vel...

Jeg sådde blomstererter i denne krukken. En eneste spirte, så da puttet jeg nedi noen ranunkler, for det skulle vel bli fint? Nei.



Dette skulle vært "Muscadet", en orientals lilje:



Jeg kjøpte fire ulike Tango-hybrid-liljer i vår. Ikke mye Tango her:



Noen som ikke har lykkes med blomkarse? Våre fikk fire-fem blomster på hver plante, og så bare gikk de og la seg. sukk

Heldigvis er der lyspunkter også. Sommerfuglbusken har aldri vært så vakker som den er i år. Blomstertoppene er store, og der er til og med sommerfugler på den:





En av "Muscadet"-stilkene ser ikke så aller verst ut heller. Skulle ønske jeg kunne dele duften, den er utrolig:



Her er "Sibiria", en annen orientaler, også med herlig duft:



Storhjortetrøsten er også ganske fin i år, og sommerfuglene liker den:



Den tidligste colchicumen, naken jomfru, har begynt å blomstre. Det er nok høsten, ja:



Og i går oppdaget jeg plutselig at der var litt Tango likevel, flaks! Dette er "Orange Art":



Jeg må nok flytte noen liljer til et mer beskyttet, solrikt sted. Da blir det kanskje bedre neste år.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-01 11:59    Tittel: Svar med Sitat

Åååh, liljer blomst
Flere av mine tangoliljer blomstrer også for fullt nå, dessuten venter jeg på noan andre asiatiske.

Og buddleija'n blomstrer her også glis Spørsmålet er bare hvordan den klarer vinteren? Har plantet den i sør-veggen til drivhuset, og satser på å dekke den godt med halm. Sjølve busken kommer mest trolig til å fryse helt ned, men håpet er å holde liv i rota. Godt det finnes flotte busker som blomstrer på årsskudd!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vera
Verandaens første gjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 3154
Bosted: Østlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-01 14:37    Tittel: Svar med Sitat

Ikke så hyggelig for deg, men likevel godt å se at du ikke får alt til å gro du heller, Droopy. fnis Jeg sådde to påser med blomsterengfrø på hytta. Dere vet sånne blandingsposer. Vi hadde gravd masse, så det var mye bar jord og hadde passet med litt blomster sammen med alt ugrasset som alltid kommer. I sommer lette og lette jeg, og kom fram til at det var fire kornblomster som hadde spiret. trist
_________________
Carpe
diem.
______________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-01 14:43    Tittel: Svar med Sitat

Ikke sikkert det var din feil, Vera!
Slettes ikke like god kvalitet på alt frø i handelen. Eksempelvis hadde jeg sådd ringblomster i vår. Noe som burde vært enklere enn enkelt. 2 frø spirte!!!
Og ikke for å være sjølgod, men da legger jeg skylda på frøets kvalitet god
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-01 15:14    Tittel: Svar med Sitat

Takk for trøst, det gjør seg. blid Når både blomkarse og blomstererter svikter, og til og med ranunklene som skulle erstatte blomsterertene nektet å gjøre noe som helst i forskjønnende retning, da skylder jeg på gartneren ja. Altså meg. Ringblomstene har vært fabelaktige, heldigvis, så der driver vi med plukk-og-tørk for å ha kronblader til diverse prosjekter i vinter.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-02 08:30    Tittel: Svar med Sitat

Ikke skyld på deg sjøl, Droopy!
Av en eller annen grunn har det vært en del mindre bra frø i år. Min mamma er så langt i fra noen gartner, men hun har hatt verdens flotteste sjølsådde blomstererter de siste 45 åra. Men ikke i år, det slo helt feil, sjøl om ho gjorde som ho alltid har gjort. Sjøl måtte jeg så runde to med blomkarse før jeg kom i mål, det måtte også nabo'n min. Som forøvrig også stort sett har ganske grønne fingre.

Tror ikke alltid vi skal skylde bare på oss sjøl, jeg fnis
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-02 10:33    Tittel: Svar med Sitat

*skylder på frøene* Neste vår skal jeg iallefall begynne og drive inne, så vet jeg hva som kommer og hva som ikke kommer. Det er erfaringer man lærer av, har jeg hørt.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group