En veranda som kan brukes hele året


Nammenam og litt til

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-08-13 10:04    Tittel: Nammenam og litt til Svar med Sitat

Vi har et stort plommetre i hagen. Mens vi var borte, vokste plommene veldig mye, og nå har vi fem knekte grener oppi der, og enorme mengder plommer. De er snart modne:



Om noen vil komme og hjelpe oss å ete, hadde det vært kjærkomment.

Ripsbær i mengder. Vi fryser litt, men mesteparten bare spiser vi:



Dette er jentenes grønnsakåker, med sukkererter, ringblomster og gulrøtter i gult, oransje og rødt:



Vi har litt blomster også. Ligularia er kjekt å bruke som sommerskjerming:



Høstfloksen er taslete i år:



Crocosmia "Lucifer" burde vært støttet opp, men jeg tenkte ikke så langt før vi dro på tur:



Sommerfuglbusken blomstrer nå:



Makinoi-søten er stor og blå, og legger seg til tross for at den ble støttet opp før vi dro:



De sentblomstrende liljene holder på nå. Vi gikk glipp av de asiatiske, så nå gleder jeg meg over disse. Dette er "Shocking", en trompettype:



Og "Muscadet". Den liker åpenbart ikke regn:



Den kjempehøye L. canadense hadde en blomsterstilk i fjor. I år er der fire, og de er to meter alle sammen:



Fra urtebedet. Isop og brokete salvie går godt sammen fargemessig. Der hadde jeg flaks:



Det er godt å være hjemme.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-08-20 11:35    Tittel: Svar med Sitat

Lekkert, Droopy blomst
Bare så synd du er så langt unna, skulle gjerne hjulpet deg med å spise plommer jeg! glis
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-08-20 15:16    Tittel: Svar med Sitat

Takk, du. Vi har allerede noen frivillige her, så vi blir forhåpentligvis kvitt dem. enig
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-03 09:50    Tittel: Svar med Sitat

Det blomstrer flott hos deg, ser jeg !

Skal si det ble mye plommer på det treet. Deilig å kunne gå og plukke fra eget tre, ikke sant?! Vi har bare ett plommetre og det bar veldig bra første året. Så tok det pause i 2-3 år. I år ble det faktisk noen igjen og de passes godt på. I fjor ble det nemlig bare EN plomme og min mann gikk hver dag og fulgte med på om den ikke snart var moden. Gledet seg nok sikkert voldsomt til å kunne putte den i munnen. Men den som stakk av med plommen var skjæra sjokk . Gjett hvem som følte seg snytt..... sur
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-03 19:09    Tittel: Svar med Sitat

latterkule Unnskyld, det er sikkert ikke pent av meg, men nå flirte jeg på meg magevondt. Vi har altfor mange plommer, så det treet skal kuttes drastisk ned. Jeg orker ikke et år til med så mye styr.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Sol
Stamgjest


Ble Medlem: 20 Nov 2007
Innlegg: 169
Bosted: Nordvestlandet

InnleggSkrevet: 2008-09-03 21:09    Tittel: Svar med Sitat

Altfor mange plommer ?? Det er jo så godt (selv om magen ikke alltid liker så store mengder ....) Du kan jo lage plommeterte, plommesylte osv .
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-03 22:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er en elendig tertemaker og syltetøykoker. Dessuten liker vi ikke så godt plommer som er preserverte. Vi eter oss syke på dem mens de er ferske, og så får det bare være resten av året. flau
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Tove
Kjenning


Ble Medlem: 04 Sep 2008
Innlegg: 47

InnleggSkrevet: 2008-09-04 11:13    Tittel: Svar med Sitat

Hei er dres plommetrte i en "gammel"hage .Vi har et tre som ser make ut til deres og like enorme mengder med plummer.Vi eyer også det vi klarer tar også med noen skåler til lunch bordet på jobben.Unger og venner jafser også så lenge det varer oppspist tror jeg ikke vi klarer.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-09-04 13:22    Tittel: Svar med Sitat

Droopy, buddjeija'n din, fryser den tilbake om vinteren? Om ikke, hvor lenge har du hatt den, hvor stor er den, og hvordan står den plassert?

Noen tips til overvintring?

Planen for min er å bare holde den i live i rota, og satse på årsskuddene, men det hadde vært kjempeartig om jeg hadde klart å holde hele busken i live, da! Tror du strieinnpakking hadde vært noe? I tillegg til god dekking av rota?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-09-04 16:30    Tittel: Svar med Sitat

Tove skrev:
Hei er dres plommetrte i en "gammel"hage .Vi har et tre som ser make ut til deres og like enorme mengder med plummer.Vi eyer også det vi klarer tar også med noen skåler til lunch bordet på jobben.Unger og venner jafser også så lenge det varer oppspist tror jeg ikke vi klarer.


Ja, hagen vår ble vel opparbeidet litt etter at huset stod ferdig, så enten slutten på 60- eller begynnelsen på 70-tallet tenker jeg. Siden så mange grener har knekt, kommer vi til å måtte beskjære kraftig i år. Jeg håper det går bra.

Reveenka skrev:
Droopy, buddjeija'n din, fryser den tilbake om vinteren? Om ikke, hvor lenge har du hatt den, hvor stor er den, og hvordan står den plassert?

Noen tips til overvintring?

Planen for min er å bare holde den i live i rota, og satse på årsskuddene, men det hadde vært kjempeartig om jeg hadde klart å holde hele busken i live, da! Tror du strieinnpakking hadde vært noe? I tillegg til god dekking av rota?


Jada, den fryser tilbake. Litt. Den er ca 5 år gammel, drøyt to meter høy og en smule snål i vidden fordi den er plassert litt for nær noen bjørketrær. Den står i nesten full sol, temmelig tørt men utsatt for vind. Vintrene våre kommer sjelden under -10, så den klarer seg utmerket.

Jeg er skrekkelig dårlig på å overvintre noe som helst, jeg. Ikke dekker jeg, ikke pakker jeg inn og ikke tar jeg opp noe som helst, så her er det vinn eller forsvinn som gjelder. flau Jeg vet at andre har god erfaring med strie som beskyttelse, og inntil en husvegg høres veldig greit ut, men faren for frost kommer kanskje etter at busken har begynt å skyte nye skudd? Enkelte av våre nye skudd frøs bort i vår.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group