En veranda som kan brukes hele året


Dumme, dumme Droopy og de hvite martagonliljene

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-05-30 17:57    Tittel: Dumme, dumme Droopy og de hvite martagonliljene Svar med Sitat

Jeg sliter med å ta tilbake et område på nordsiden. Det har vært neglisjert i et par år grunnet skral helse, men nå følte jeg at jeg kunne begynne å rydde opp. De sarteste plantene har jeg flyttet til et annet bed, men de robuste har fått stå, deriblant martagonliljene.

I min iver etter å få rensket opp, brukte jeg spadegreip, og løvetann og andre uhumskheter fløy fra jorda og opp i sekker (seks store jordsekker fulle så langt). Plutselig dukket der gule løkskjell opp i jorda jeg grov i. Hadde jeg ikke kommet så nært liljene at jeg av vanvare hadde ødelagt et par løker da! leiseg leppe pfft

Så nå sitter jeg her med minst 100 små løkskjell som hver for seg kan bli en hvit martagonliljeløk om 3-4 år, og ingen sted å sette dem, og selvfølgelig datt jo stenglene med de store blomsterknoppene av også. Nå er jeg lei meg nå!
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-05-30 18:14    Tittel: Svar med Sitat

dakars Arbeidsuhell! Den som aldri jobber i hagen opplever ikke slikt, men så har de ikke noen fin hage heller. Ikke vær så streng mot deg selv. Jeg er sikker på at hagen din er fornøyd med deg.

Hvordan kan et lite løkskjell bli en martagonliljeløk om 3-4 år? Bygger hver enkelt bit seg opp igjen av seg selv? Jeg googlet liljen, den er vakker! enig
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-05-30 18:28    Tittel: Svar med Sitat

Ja, dersom man plukker en løk istykker og stikker skjellene i jorden ett og ett, vil de etter hvert bygge opp en ny løk, og så blomstrer de etter fire-fem år. Jeg hadde et sånt "uhell" en gang vi var ute og berget liljer fra et sted kommunen "steller". Skjellene ble stukket i jorden og har blomstret i to-tre år nå.

Du trenger da ikke google liljen, vi har et flott register over planter her på Verandaen, og der står den. enig
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vivan
Verandasjef


Ble Medlem: 30 Nov 2006
Innlegg: 4307
Bosted: Klæbu

InnleggSkrevet: 2008-05-30 21:48    Tittel: Svar med Sitat

Ah! Der er den jo! smil Jeg kan se den her fra hengekøya mi!
_________________
- Vivan - ________________________________________________________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-06-10 10:34    Tittel: Svar med Sitat

He-he, Droopy!
Sjøl har jeg ikke mindre enn 16 store potter med god blomsterjord og løkskjell i akkurat nå. Du er ikke aleine om slike arbeidsuhell. For min del hadde jeg helt glemt at det sto liljer akkurat der... fnis
Trøsten er at om et par-tre år har jeg enda flere av favorittene mine!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-06-10 11:14    Tittel: Svar med Sitat

Det er sant, Reveenka. Aldri så galt og så videre. Forøvrig er det litt godt å høre at jeg ikke er alene om å gjøre tabber. Delt sorg er halv sorg.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hage og verandakasser Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group