En veranda som kan brukes hele året


Naturlig forfriskning

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Noe å drikke? Kaffe? Forfriskninger?
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-05-06 19:15    Tittel: Naturlig forfriskning Svar med Sitat

Jeg lærte noe nytt i dag. Man kan lage en god te av bjørkeblader! Man koker opp litt vann, knuser bjørkebladene enten i hånden eller med en kjevle for å få ut oljen, koker et par minutter, siler, søter med honning eller sukker etter smak, og nyter. blid Den er også ganske god kald.

Dersom man ønsker mer godsaker oppi, kan man ha i blåbær, mynteblader, salvie, solbær eller hva man ellers måtte ønske.

Bjørkeblader er full i C-vitaminer, og der er visstnok litt smertestillende i også. Jeg lurer på om jeg skal tørke meg litt bjørk og spare til vinteren. Nå har jeg jo fri tilgang så lenge bladene er på.


_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-05-06 22:03    Tittel: Svar med Sitat

Så spennende! Jeg pleier å lage Gullsaft. Det er saft av bladene til solbærbuska. Smaker nydelig.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-05-06 22:33    Tittel: Svar med Sitat

Solbærblader er også smekkfulle av godsaker, er de ikke? Jeg har laget te av dem, og husker ikke helt hvorfor jeg sluttet. Det kan være at jeg fikk bladmangel her, for vi har bare en busk. fnis Jeg fant ut at bjørka skal virke både blodrensende og vanndrivende, så her må det drikkes.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-05-07 12:27    Tittel: Svar med Sitat

Droopy skrev:
Solbærblader er også smekkfulle av godsaker, er de ikke? Jeg har laget te av dem, og husker ikke helt hvorfor jeg sluttet. Det kan være at jeg fikk bladmangel her, for vi har bare en busk. fnis Jeg fant ut at bjørka skal virke både blodrensende og vanndrivende, så her må det drikkes.


Veldig god saft, og veldig sunn. Skal være lite sukker. Jeg er et rotehue med løse papirer, så jeg lurer på hvor oppskrifta ble av...
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-05-07 20:35    Tittel: Svar med Sitat

Skal du tørke blader, ta dem mens de er så store som museører; da er de som fullest av god smak og vitaminer!
Bjørk hører til de "faste" jeg plukker og tørker hvert år, liksom fioler, geitramsrøtter, nyper, rosekronblader og blåbær.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-05-07 21:35    Tittel: Svar med Sitat

Jeg håper at du deler dine erfaringer, Reveenka. Sånt liker jeg! hyper Hva bruker du fioler, geitramsrøtter etc. til, da?
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-05-08 21:39    Tittel: Svar med Sitat

Geitramsrøtter blir flott munnskyllevann. Fabelaktig mot munnskold, som min kjære har en del av. Velprøvd, begynte med det den gangen jeg hadde tannregulering, og konstante sår i munnen. Og det er maaaange år siden!
Fioler blir til ansiktsvann, som renser urenheter i huden, uten å tørke den ut. Flott for ei halvgammal kjerring som til tider får kviser blid
Rosebladene sier seg vel selv? Her er det bare fantasien som sier stopp. Hudvann, tilsetning i kremer, godlukt, potpurri, gele (mat), osv. osv.
Bjørk er i tillegg til å gi energi, vanndrivende, og avgiftende/rensende for hele kroppen.

Ellers er jeg nok ikke like stor "trollkjerring" lenger som jeg var i ungdommen. Da hadde jeg noe til tørk i alle retninger, og mysifistiske krukker alle vegne.

Men,- dere burde alle sørge for å tørke groblader i sommer! Aloe er vel og bra, men denne moten gjør at mange lar gamle norske ting gå i glemmeboka. Groblad kan brukes på alt fra leggsår (fersk urt) til brannsår og eksem. Supert!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-05-08 21:43    Tittel: Svar med Sitat

skriver Vi bruker groblad sommerstid, men jeg har ikke tenkt på å tørke dem. Og iallefall ikke tenkt på å bruke dem i kremer, men nå tenker jeg på det. Min kjære er flink til å lage ulike kremer, så jeg får gi ham en utfordring der.

Jeg hadde også et lite apotek hengende eller stående rundt omkring da jeg var yngre. Det er kanskje på tide å lete frem gammel kunnskap og lære opp de søte, små.
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-05-09 08:00    Tittel: Svar med Sitat

Reveenka skrev:
Geitramsrøtter blir flott munnskyllevann. Fabelaktig mot munnskold, som min kjære har en del av. Velprøvd, begynte med det den gangen jeg hadde tannregulering, og konstante sår i munnen. Og det er maaaange år siden!
Fioler blir til ansiktsvann, som renser urenheter i huden, uten å tørke den ut. Flott for ei halvgammal kjerring som til tider får kviser blid
Rosebladene sier seg vel selv? Her er det bare fantasien som sier stopp. Hudvann, tilsetning i kremer, godlukt, potpurri, gele (mat), osv. osv.
Bjørk er i tillegg til å gi energi, vanndrivende, og avgiftende/rensende for hele kroppen.

Ellers er jeg nok ikke like stor "trollkjerring" lenger som jeg var i ungdommen. Da hadde jeg noe til tørk i alle retninger, og mysifistiske krukker alle vegne.

Men,- dere burde alle sørge for å tørke groblader i sommer! Aloe er vel og bra, men denne moten gjør at mange lar gamle norske ting gå i glemmeboka. Groblad kan brukes på alt fra leggsår (fersk urt) til brannsår og eksem. Supert!



Munnskold, det er sånne blemmer? I så fall skulle jeg hatt det til jenta.
Veldig mange flotte tips her blid
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Polkasau
Stamgjest


Ble Medlem: 27 Jan 2008
Innlegg: 101
Bosted: Møre og Romsdal

InnleggSkrevet: 2008-05-09 08:15    Tittel: Svar med Sitat

Herlighet så flinke dere er! Blir helt stum jeg..
_________________
Den eneste som kan hindre deg i å lykkes er deg selv!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Reveenka
Ven vakker rød


Ble Medlem: 20 Apr 2008
Innlegg: 684
Bosted: Hedmark

InnleggSkrevet: 2008-05-13 07:59    Tittel: Svar med Sitat

Geitramsen, eller ellmerkje som vi sier på mine kanter, er rensende og stimulerende, derfor blir den fint gurglevann. Tror den gjør seg mot alle slags sår i munnen, jeg!
Den har forresten (bladene) vært brukt til te, ullen fra frøene har blitt brukt som bomull til garn og tøy.
Som poteta altså; kan brukes til mye enig
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Hanne
Garndronning


Ble Medlem: 03 Des 2006
Innlegg: 1608
Bosted: Trondheim

InnleggSkrevet: 2008-05-13 10:30    Tittel: Svar med Sitat

Reveenka skrev:
Geitramsen, eller ellmerkje som vi sier på mine kanter, er rensende og stimulerende, derfor blir den fint gurglevann. Tror den gjør seg mot alle slags sår i munnen, jeg!
Den har forresten (bladene) vært brukt til te, ullen fra frøene har blitt brukt som bomull til garn og tøy.
Som poteta altså; kan brukes til mye enig


Lager du slikt? I så fall er jeg interessert i å kjøpe. Jeg har prøvd "alt" mot blemmer i munnen (jenta er så plaga), men ingenting hjelper.
_________________
Ikke si at det er umulig!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Noe å drikke? Kaffe? Forfriskninger? Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group