En veranda som kan brukes hele året


Hvilket garn kan hekles?

 
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hekleprat
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Droopy
Ugressluker
Ugressluker


Ble Medlem: 06 Jan 2007
Innlegg: 4378
Bosted: Ålesund

InnleggSkrevet: 2008-01-30 11:28    Tittel: Hvilket garn kan hekles? Svar med Sitat

Polkasau skrev:
Så det går an å hekle garn beregnet til strikking? Man kan bare velge og vrake i alt det fine som finnes?


Jeg pleide å hekle små, søte duker av tynt bomullsgarn, fordi det var slik min bestemor gjorde det. Nå ser jeg at mange hekler ulltepper, pynt til strikkeplagg og luer av mye tykkere garn, og jeg regner med at det er hipp som happ hvilket garn man bruker.

Nå har jeg som sagt ikke prøvd, men jeg vil også gjerne høre fra de som har prøvd. Fins der noe garn som er uegnet til hekling?
_________________
Mine beste venner står med ryggen mot meg. I bokhyllen.___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Lise H
Entusiast


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 1764

InnleggSkrevet: 2008-01-30 12:18    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har hekla med både tykt og tynt garn, nå sist med mohairgarn.
Man bruker bare heklenåler tilpasset garnet. Har heklet med alt fra heklenål nr 2.5 til nr 8 alt etter hvilket garn jeg bruker.

Tror man kan hekle med det meste av garn, men kansje garn som er veldig pusete og "loddent" blir vanskelig. Tenker da på at man gjerne skal stikke heklenåla ned i maskene fra omgangen før. Med veldig pusete garn vil det nok bli vanskelig å se maskene ordentlig??
_________________
Lise H (tidl. Mrs. Darcy) - Bloggen min

___
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Begonia
Suppe såpe frelse


Ble Medlem: 22 Okt 2007
Innlegg: 656
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2008-01-30 13:19    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også heklet av mange ulike typer garn. Det går mye etter prøve-og-feile-metoden for min del. Når jeg skal prøve en ny garntype. Så lager jeg gjerne en prøvelapp først. Da får jeg testet garnet før jeg begynner på et større prosjekt.
_________________
http://troenderfaar.blogspot.com/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
jannicketh
Kjenning


Ble Medlem: 12 Jan 2008
Innlegg: 48
Bosted: Melhus

InnleggSkrevet: 2008-01-30 13:31    Tittel: Svar med Sitat

Jeg bruker alt av garn ,når jeg hekler.
Men riktig det Mrs.Darcy skriver,blir litt vanskeligere med veldig loddent garn.Har heklet med Nanuk fra Dsa å det var noe hærs. fortvilet
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Lalla
Uerstattelig


Ble Medlem: 08 Des 2006
Innlegg: 752
Bosted: Sør-Trøndelag

InnleggSkrevet: 2008-01-30 15:57    Tittel: Svar med Sitat

Har egentlig aldri tenkt over at jeg tenker at garn er garn, og så strikker jeg eller hekler av det alt ettersom hva jeg vil lage!

Pusete garn er forresten en utfordring uansett, når jeg strikker av det gjelder det å ikke gjøre feil, for da får man rett og slett ikke angret seg og tatt opp arbeidet.

Men det er alltid morsomt når man har garn og skal finne en oppskrift, er jo kjempespennende prosjekt det! enig
_________________
Lalla

Det er bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke gjorde!___________________________
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Agathe
Stamgjest


Ble Medlem: 01 Des 2006
Innlegg: 147
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: 2008-01-30 17:52    Tittel: Svar med Sitat

Alt kan brukes. Det vanskeligste er garn som deler seg lett opp, men det er bare snakk om teknikk.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Vivans Veranda -> Hekleprat Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


phpBB.no - Norsk phpBB support
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group